De CRO trends voor 2024

leestijd 5 minuten
21 november 2023

Key Takeaways

  • CRO is een mindset, niet slechts een trucje, die nauw samenwerkt met alle marketingactiviteiten en gebaseerd is op data en wetenschappelijke validatie.
  • Een diep begrip van data (data literacy) en juiste interpretatie ervan is cruciaal voor effectieve conversie optimalisatie.
  • AI-tools, zoals ChatGPT, kunnen CRO-processen versnellen en verbeteren, maar het behoud van een kritische blik is heel belangrijk.
  • De sleutel tot succesvolle CRO is oprechte aandacht voor de gebruiker, waarbij loyaliteit en personalisatie centraal staan.
  • Door gebruikers echt te begrijpen en een datagedreven CRO-mindset te hanteren, worden betere resultaten behaald.

Een winnende website behaal je met conversie optimalisatie. En door constant nieuwsgierig te zijn. Want jij wilt de behoeften en knelpunten van je gebruikers begrijpen om tot de beste gebruikerservaring te komen. Is CRO een mindset of een slim trucje?

Hoe dan ook, online succes gaat hand in hand met vooruitkijken. Want als je weet wat de toekomst van jou verwacht, beweeg je ook mee in de verwachtingen van je gebruikers. Lees je mee?

Conversie optimalisatie als fundamentele mindset

CRO is niet langer een losstaand kanaal dat draait om meer traffic. Nee, het is een manier van denken. Een iteratief proces. Volgend jaar zie je de switch in CRO als mindset versus CRO als trucje. Aan jou de taak om een mindset te ontwikkelen die samensmelt met al je marketingactiviteiten. 

Bij deze mindset zijn data en onderzoek altijd je fundament. Iedere aanpassing of activiteit baseer je op de knelpunten of behoeften van jouw gebruiker. Zo denk je eerst vanuit een probleem of doelstelling na over welke vragen en inzichten je hebt. Dat is de manier om zaken op te lossen. Deze valideer je op wetenschappelijke wijze zodat je zeker weet of het beter werkt, en hoeveel het oplevert. Want toeval? Daar houden wij niet van. Aantoonbare groei is waar het om draait. 

Durf met een kritische blik te kijken. Zo doorgrond je grote hoeveelheden data. Twijfel je? Duik er direct verder in. Anders sla je de plank volledig mis. 

Jouw nieuwsgierigheid naar je gebruikers kent geen limieten. Hoe nieuwsgieriger je bent, hoe beter je inzicht krijgt in je performance. 

Stel jezelf dus constant de vraag: waarom gebeurt iets? Dat is altijd je uitgangspunt. In je onderzoeken, maar ook tijdens A/B testen. Blijf leren, bij zowel succesvolle als negatieve testresultaten. 

Want CRO is meer dan psychologische principes of een simpele truc. Zo komen enorm veel specialismes om de hoek kijken. Het is overal op toepasbaar. Zelfs op interne processen. 

Hoe dan ook: met de juiste mindset onderscheid jij je van de concurrentie.

Operatie data literacy en -interpretatie

Maar laten we eerst een stapje terug doen. Want GA4 blijft een punt van discussie. Zonder betrouwbare meetbaarheid slaan je conversie optimalisaties natuurlijk nergens op. Dus om verkeerde conclusies te voorkomen, wil je dat alles goed ingesteld staat. Denk aan BigQuery oplossingen. Zo verdwaal je niet in jouw data landschap. En interpreteer je op de juiste manier.

Want no judgements: maar kun je in jouw grote dataset inzoomen op de juiste punten? Zie jij meteen wat er gebeurt? Valt jouw oog op wat er misgaat? Of waar kansen liggen? Dat is de kracht van data literacy. 
Dus, jouw taak? Verzeker jezelf van de juiste gegevens. En help jezelf een handje door al die data te presenteren in dashboards. Dat stelt je eerder in staat om de beste vervolgacties te bepalen.

CRO in de AI flow

Wat is jouw relatiestatus met ChatGPT? Scharrelen jullie nog of is het al official? Hopelijk dat laatste. Want ook binnen CRO helpt AI jou verder. En sneller ook, in iedere fase. 

Zo kunnen AI-tools jouw data versimpelen. Stel open vragen en laat je data samenvoegen. Ook biedt het kansen om meer data te verzamelen. Bijvoorbeeld door het scrapen van reviews. Of geef de opdracht om trendanalyses te maken. Zelfs sneller coderen kun je leren. 

En dat niet alleen. Je nieuwe geliefde is jouw bron van inspiratie. Als je productinformatie wilt aanvullen of herschrijven, helpt AI je op weg. Maar ook: hoe meer voorbeelden van productplacements, des te beter het verkoopt. Je snapt het al: eindeloze mogelijkheden. 

Maar let op: word niet te afhankelijk van deze relatie. Voorkom overmatig vertrouwen. Want het gevaar is dat als AI te veel voorschotelt, jij je eigen creativiteit en kritische blik verliest. 

Ook zorgt AI ervoor dat het onderscheid tussen sterke en minder goede CRO specialisten kleiner wordt. Wat voor jou meer concurrentie betekent. 

Dus ook al ben je verliefd op alle AI-tooling, een beetje bindingsangst en vertrouwensproblemen zijn gezond. 😉 Lees en check daarom altijd alle output. 

Begrijp je gebruiker: loyalty & personalisatie

Een doorlopende trend binnen CRO is toch wel de oprechte aandacht voor je gebruikers. Weg met dat perspectief waarin je alleen maar wilt winnen. Richt je niet op trucjes en manipulatieve tactieken. Nee, leer je gebruiker echt kennen. Dan komt dat winnen en groeien vanzelf.

Als je dit documenteert in een centrale database, begrijp je jouw gebruiker steeds beter. Zo ontstaan de beste ideeën om te valideren.

Blijf scherp op wat je ziet. Klopt ‘t wel? Zet de bril op van jouw gebruikers. Zo herken je misschien voorafgaand aan je rapportage wel nieuwe dingen. En kom je erachter hoe je nog loyaler en persoonlijker wordt voor je klanten. 

Als je die manier van CRO omarmt en integreert in je werk, word je nog verrast wat er met je resultaten gebeurt. 

Testen werkt het beste

Dus, wat heb je geleerd? Jij hebt de controle. Tenminste, als je je doelgroep leert kennen alsof het je beste vrienden zijn. Blijf vervolgens experimenteren. Ontdek wat het beste werkt voor jouw gebruikers. Want het gebruikersvriendelijk maken van je website is de kern. 

Onthoud: het is een structureel, iteratief proces. Ook als je meebeweegt met deze trends. De toekomst van conversie optimalisatie is hier. 

Jouw website maximaal laten winnen? Samen bouwen we aan jouw succes

Meer over Erik

I never lose. I either win or I learn. (Nelson Mandela)

Erik Lauwen
Head of CRO

Lees meer over