De ontdekkingsreis naar dynamische campagne creatie

leestijd 5 minuten
5 april 2023

“Opschalen, we moeten zo snel mogelijk gaan groeien! Maar wel op een verantwoorde manier. Oh, en houd je het brandbook en onze data in de gaten?’’ Als online marketeer hoor(de) jij dit soort uitspraken bijna dagelijks. Je kon ze dromen..

Iedere keer weer die campagnes opbouwen. Het kost je zeeën tijd. En niet te vergeten, je moet ze ook constant monitoren. En updaten. Je had er maar moeite mee. Maar je ontdekte de oplossing: dynamische campagne creatie. 

Laaiend enthousiast vertel je aan iedereen: deze techniek maakt jouw werk zoveel efficiënter! Door dynamische campagne creatie toe te passen, ontstaat een schaalbare oplossing. Een koppeling tussen campagnes en data. 

Je gedachte ging terug naar een paar maanden eerder:

Hoe het vroeger was…

Hard aan het werk achter je laptop, een hoofd vol met ideeën, om jouw campagnes eruit te knallen. Potverdorie, tijdens je pitch bij de klant klonk je idee zo leuk. Maar uren later vol handmatig werk was jij er helemaal klaar mee. De volgende keer wilde je het anders aanpakken. Want automatiseren kan je leren.

Hoe? Het enige wat je nodig had was input afkomstig uit een databron, die geautomatiseerd wordt geüpload. Zo werd je handmatige werk verleden tijd. Met je overgebleven tijd maakte je campagnes voor andere klanten. En wat bleek? De kwaliteit werd steeds beter.

Dynamisch is lekker praktisch (en winstgevend)

De ontdekking begon bij een klant met heel nuttige CRM-data, namelijk met inschrijvingen van cursussen. Ongeacht de groepsgrootte, bepaalde kosten voor de cursus werden toch wel gemaakt. Dus hoe voller de klas, hoe winstgevender een cursus. Al gauw had je door hoe je de actuele inschrijvingen kon bijhouden in een spreadsheet. In plaats van dat je een cursus promootte zonder inschrijving, focuste je op de opleiding met de snelste startdatum. En met meerdere open plekken. Zo werd de winstgevendheid voor je klant veel hoger. Mogelijk gingen sommige cursussen niet meer door. Maar ach, dan maakten ze ook geen kosten.

Daarna klopte een grotere organisatie aan, met meer dan 200(!) vestigingen. Of we in het banner ontwerp de bedrijfsleider per vestiging konden plaatsen. Dat sprak lekker aan. Eerst zuchtte je al bij het idee: 200 losse banners maken en uploaden. Maar wat nu als je dit automatiseert? Zo gezegd, zo gedaan. De bedrijfsleiders naar de fotograaf voor een pasfoto, alles werd geüpload in een document, en voilà. Een dag later stonden alle bedrijfsleiders met een prachtige smile op de banner. 

Je had de smaak te pakken. Je gebruikte feeds vanuit Buienrader, een pollenfeed, de stakingen van de NS. Zelfs de kijkcijfers van RTL4 pakte je erbij. Alles zette je in om zo relevant mogelijke campagnes te maken voor jouw klanten. Terwijl je je zoveelste dynamische campagne opzette, moest je lachen. Zonder deze hack was je nu nog steeds bezig om al die banners van de bedrijfsleiders op Facebook te plaatsen. 

Een feed is de basis

Tijdens je reis leerde je dat de input voor je campagnes altijd een feed was. Alleen de databron was iedere keer anders. Vaak waren het externe databronnen. Denk aan CRM-data, een uitdraai van een productfeed, een lijst van winkellocaties. De overeenkomsten van deze verschillende databronnen? De feed was vaak dynamisch en/of heel groot. Die gelijkenis leverde je een heel groot voordeel op. Iets waar je eerder nog niet over had nagedacht… 

Want bij het opzetten van je Meta-campagnes in dynamische tooling heb je dezelfde bron gebruikt voor Google, Bing en TikTok. En ineens besef je: ben ik nu vanuit één databron al mijn paid channels aan het beheren? Dat is makkelijk zeg! Nu hoef ik maar één document aan te passen om mijn campagnes te managen. Ik heb bijna nooit zo schaalbaar gewerkt. 

Je wilde het liefst alles automatiseren. Maar toen liep je tegen de lamp. Niet alles hoeft geautomatiseerd. Die simpele remarketingcampagne kon ook een keertje handmatig. Je stelt jezelf de vraag:

“Wanneer maak je echt het verschil met dynamische creatie?”

Na lang nadenken kwam je tot de conclusie. Je maakt de meeste impact als je businessdata integreert met je online marketing strategie. Actuele voorraden, marges, doorlooptijden, inschrijvingen etc. Zaken waar bedrijven vaker niet dan wel rekening mee houden. Door die variabelen leidend te maken, integreer je marketing in de totale bedrijfsstrategie. 

Een paar jaar later train je hele teams in het maken van dynamische campagnes. Vaak zijn marketeers op het begin huiverig: hoe start je nu het beste? Jouw antwoord blijft hetzelfde:

Begin eenvoudig. Feed management klinkt eng. En in het begin kan het dat je geen goed beeld hebt van hoe een feed eruit moet zien. Maar door een eerste stap te maken, maak je het veel toepasbaarder. 

Als je dynamische campagne creatie eenmaal onder de knie hebt, wil je niet meer terug naar die handmatige periode. En stiekem, heel stiekem… ben je op vrijdag soms een uurtje eerder klaar. En geniet je heerlijk in de tuin met een drankje van de zon. Terwijl een paar kilometer verderop marketeers nog steeds bedrijfsleiders op Facebook zetten.

Meer over Guy

Online marketing evolueert continu, voorop blijven lopen is daarom essentieel en juist ook datgene wat het vak zo mooi maakt.

Guy Schepers
Head of Paid

Lees meer over