De psychologie achter personalisatie

Weten wat je klanten willen is misschien wel hét belangrijkste onderdeel van een succesvolle digital marketingstrategie. Content en oplossingen die volledig zijn afgestemd op de gebruiker zijn dan ook niet meer weg te denken. Het magische woord: personalisatie.

Wat we daarmee bedoelen? Kortom: je neemt de behoeften van je klanten serieus en neemt deze mee in je marketinguitingen. Data die je verzamelt over je klanten, kan je helpen om deze uitingen te optimaliseren. Maar niet alleen data, ook een kijkje in het hoofd van mensen helpt je om te begrijpen waarom een gepersonaliseerde ervaring de beleving van mensen ten goede komt!

Waar komt die liefde voor gepersonaliseerde berichten vandaan?

Het antwoord op deze vraag lijkt op het eerste gezicht voor de hand te liggen: wie persoonlijk aangesproken wordt voelt zich sneller gewaardeerd en dat levert je als bedrijf sympathie van je klanten op. Bovendien is gepersonaliseerde content natuurlijk ook direct interessanter voor de lezer.

Maar naast deze twee voor de hand liggende factoren, zijn er nog twee andere punten die bepalend zijn voor onze voorkeur van gepersonaliseerde boodschappen. Ten eerste geef je mensen door het personaliseren van boodschappen het idee dat ze er een bepaalde controle over hebben. Ten tweede vallen ze meer op in de berg van informatie die tegenwoordig elke dag op ons afgevuurd wordt. 

Dat ‘gevoel van controle’ wil ik je even uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel: je leest een e-mail waarin je direct wordt aangesproken met je naam en ook de inhoud is afgestemd op de dingen die je graag doet, vaak koopt of waar je interesse in hebt. Dit geeft je een bepaald gevoel van veiligheid. Je weet waar de inhoud over gaat. Dit is een proces dat zich natuurlijk grotendeels onbewust afspeelt, maar het brengt desondanks een enorme kracht met zich mee en overtuigt je zonder dat je het zelf doorhebt. 

Naast dit onbewuste gevoel van veiligheid, beperkt personalisatie ons gevoel van overspoeling met informatie. Wederom, een voorbeeld ter verduidelijking. Wie voor het eerst de webshop van het Spaanse Pull&Bear bezoekt, wordt verzocht een keuze te maken tussen dames en heren.

Bezoek je de webshop vervolgens opnieuw, wordt de opgeslagen data gebruikt om je direct naar de categorie te sturen die voor jou hoogstwaarschijnlijk opnieuw van toepassing is.

Alle informatie die voor jou niet meer interessant is, krijg  je dus ook niet meer te zien. Je kijkt nu dan ook heel anders naar deze webshop, dan naar de duizenden webshops die zich richten aan het grote publiek.

Hoe nemen je hersenen gepersonaliseerde boodschappen waar?

Conclusie tot nu toe: onze hersenen geven de voorkeur aan gepersonaliseerde boodschappen. Daar kunnen we het denk ik wel over eens zijn. Maar hoe worden deze precies waargenomen door ons brein? Het ‘Reticular Activating System’ is hier verantwoordelijk voor. Dit is het deel van onze hersenen dat ons vertelt welke informatie voor ons interessant is en welke niet. 

The Secret of the Reticular Activating System | Mark Andre Alexander

Meestal wordt het Reticular Activating System genoemd als het gaat om het concept van selectieve aandacht: een automatische manier van het filteren van informatie of ideeën die voor ons interessant zijn. Informatie die voor jou persoonlijk interessant is, wordt hierdoor beter opgenomen.

Personalisatie is geen ‘nice to have’

Dat gepersonaliseerde content de effectiviteit van je marketinginspanningen verhoogt mag nu wel duidelijk zijn. Weten hoe je hier vandaag nog mee kunt starten? In niet meer dan tien minuten lees je ons e-book, Personalization 101, dé kickstart guide die je absoluut gelezen moet hebben. Personaliseren is namelijk al lang geen ‘nice to have’ meer, maar een absolute must.

En nu je er toch bent: op dit moment doet Fingerspitz onderzoek naar de status van personalisatie in Nederland. Benieuwd hoe je concurrenten ervoor staan? Vul de vragenlijst in (duurt maar 3 minuutjes) en ontvang van ons alle benchmarkcijfers!