De SEA trends voor 2023

leestijd 5 minuten
17 november 2022

Fingerspitz’ marketingspecialisten hebben alvast vooruitgekeken naar het nieuwe jaar dat voor ons ligt: 2023.

Het einde van 2022 nadert en dat betekent dat het nieuwe jaar helemaal niet zo ver meer van ons verwijderd is.

Wil je weten wat de SEA trends zijn voor 2023?

Je leest (en luistert) ze hieronder!

Jaap Jacobs (Managing Director) sprak samen met Guy Schepers (Head of Paid) over de belangrijkste ontwikkelingen die het komende jaar op de agenda staan.

De trends draaien onder andere om het gebruik van Performance Max, de (wederom) uitgestelde afschaffing van cookies en hoe jij je als marketeer kunt onderscheiden van een concurrerend marketingbureau.

Performance Max

‘Vroeger’ kenden we de Smart Shopping campagnes. Die campagnes waren het gevolg van een reguliere shopping campagne waarin een bedrijf haar producten op de Google search pagina heel gemakkelijk kon vertonen met alle nodige informatie.

Nadat deze functie werd uitgefaseerd, is Performance Max geboren. Dit is een samenvoegsel van verschillende typen campagnes zoals shopping, search, display en YouTube. 

De naam zegt het al: het moet de maximale performance bieden aan adverteerders.

Het grote voordeel van Performance Max is dat je automatisch een marketingstrategie krijgt die meerdere touchpoints heeft; je kan op search zichtbaar zijn, maar ook op display en YouTube. 

Het algoritme beslist vervolgens wat de beste plaats is om te worden uitgeserveerd. Dat is een groot voordeel, maar het nadeel wat hieraan kleeft is dat je niet kunt zien waar je bent uitgeserveerd en hoe vaak. 

Verschillende onderdelen van het programma zijn geautomatiseerd. Als marketeer kun je daar verder niets mee, maar je kunt wel het verschil maken met de accountstructuur. 

Daar zijn verschillende manieren voor en het hangt allemaal af van de data die je beschikbaar hebt. Je kunt campagnes splitsen op basis van hun marges, maar ook op basis van de performance.

Enerzijds kun je kijken naar de campagnes die het meeste geld opleveren. Anderzijds kijk je naar de performance van de campagne; dat hangt natuurlijk af van je doelstellingen.

Deze twee soort aanpakken worden steeds belangrijker bij Performance Max.

Meer concurrentie in zoekmachines en snackable content

Google is graag on top of things. Gaat Google actie ondernemen om te voorkomen dat er veel concurrentie ontstaat?

Foto- en video gefocuste social media platformen bieden korte, krachtige content en worden steeds meer gebruikt als alternatieve zoekmachines.

Google wil dit ook en hun reactie hierop zijn de YouTube Shorts.

De zogeheten YouTube Shorts kun je vervolgens toevoegen aan Performance Max. Nog een punt waarop jij jezelf kunt onderscheiden! 

Uitstel van cookies

Vorig jaar kondigde Google aan dat cookies in 2023 verdwijnen, maar wederom is hun plan aangepast. Het is al de vierde keer op rij dat Google haar cookie plannen vooruitschuift.

Ditmaal naar 2024. Dit moet hét jaar worden waarin cookies verdwijnen. 

De reden hiervoor? Google heeft simpelweg nog niet genoeg voorbereidingen of vervangende programma’s kunnen realiseren zodat de verzameling van data zo eenvoudig mogelijk door kan gaan.

Voor ons als marketeers is het stiekem niet zo erg dat de aanpassingen vooralsnog niet worden doorgevoerd. 

Zonder cookies is het namelijk knap lastig om een groot deel van je data te verzamelen. 

Zoals we weten heeft Google een aantal oplossingen op de plank liggen, maar deze zijn eigenlijk hetzelfde als vorig jaar. Namelijk conversions en consent modes. 

Breder en dieper denken om jezelf te onderscheiden

Het klinkt logisch: “Denk breder dan alleen het draaien van een campagne”.

Maar wat onderscheidt jou, een top marketeer, van een gewone marketeer?

Je mag jezelf een top marketeer noemen als je betrokken bent bij het hele proces. En uiteraard wanneer je nadenkt over het volledige proces en hier dieper op ingaat. “Wanneer gaat die campagne lopen?”, “En waarom eigenlijk?”. Vragen waar jij jezelf mee bezighoudt. 

Kijk ook naar de marges. Waar moet rekening mee worden gehouden in de cashflow of op welke producten richt je je? 

Vertaal deze gedachten en vragen door naar SEA. Wanneer je als marketeer verder kijkt dan alleen de laatste click, help je een bedrijf enorm.

Google Ads is de grote doe-het-zelver

Google Ads wordt steeds verder geautomatiseerd.

Of dit een bedreiging is voor SEA marketeers?

Jij als goede SEA marketeer zorgt ervoor dat je impact blijft maken. En dan is het zeker geen bedreiging. 

Denk mee met de klant en laat zien dat je verder denkt dan de standaard “Ik heb een search campagne opgezet en mijn kwaliteitsscore is een zes of een acht”.

Denk in plaats daarvan in termen van groei.

Denk eens na over het volgende: kun je beter een performance marketeer aannemen of toch een content marketeer? 

Waar een content marketeer zich volledig focust op het maken van content (en daar veel impact mee maakt), houdt een performance marketeer zich bezig met de resultaten van die gemaakte content. 

De onderliggende vraag is hoeveel impact jij wilt maken. 

Want als je weinig impact maakt, sta je nergens op de radar. Ook niet via Google Ads.

Wil je meer weten over de SEA trends of sparren over de nieuwste ontwikkelingen met Fingerspitz?

Neem contact op!

Meer over Guy

Online marketing evolueert continu, voorop blijven lopen is daarom essentieel en juist ook datgene wat het vak zo mooi maakt.

Guy Schepers
Head of Paid

Lees meer over