De SEA trends voor 2024

leestijd 4 minuten
26 september 2023

Key Takeaways

  • Performance Max ondergaat belangrijke veranderingen zoals het verdwijnen van ‘Feed only PMAX’.
  • Videocontent, vooral YouTube shorts, domineert de SEA-campagnes in 2024.
  • Demand Gen campagnes vervangen Discovery en focussen meer op waarde en strategische leadwerving.
  • First party data is onmisbaar voor gepersonaliseerde campagnes, natuurlijk met respect voor gebruikersprivacy.
  • Het verbinden van online en offline conversies is essentieel voor doelgerichte SEA-optimalisaties.

Stel je voor… je weet wat je kunt verwachten van de toekomst. Zodat je daar je strategie op aanpast. Want op die manier blijf je je concurrenten voor.

Daarom geven we jou graag een blik op de toekomst van adverteren. Wil je meer leren over de SEA trends van 2024? Lees (en luister) mee.

Vanuit onze vooruitziende visie brengen we jou op de hoogte. Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Blijf lezen, want na afloop weet jij wat je volgend jaar slimmer aan kunt pakken.

De evolutie van Performance Max

In het dynamische SEA-landschap blijft Performance Max zich continu ontwikkelen. Leer meer over deze nieuwe, tactische updates:

  • Feed only PMAX verdwijnt: Deze optie vind je binnenkort niet meer terug. Bereid je daarop voor. Hoe? Verken alternatieve strategieën. Terug naar old school standaard shopping? Why not.
  • Merkuitsluitingen mogelijk: Deze nieuwe toevoeging geeft je meer controle over waar en hoe je advertenties worden weergegeven. 
  • Uitdraaien search categories & budget / performance verdeling per kanaal: Eerder was dit niet mogelijk, maar nu wel met behulp van slimme scripts. Say thanks to automatisering. Yes, betere ROI en optimalisaties!

Dat gezegd hebbende… zorg dat je scherp blijft op alle veranderingen. Als je je voorsprong in de markt wilt behouden, is het belangrijk om constant up-to-date te zijn. Zeker bij Performance Max. Die ontwikkelingen gaan soms zo snel dat je niet eens de kans hebt om met je ogen te knipperen.

Videocontent is koning

Google is fan van video, met een bijzondere focus op YouTube. Want wat smullen we allemaal van videocontent. Zo ook in SEA-campagnes in 2024.

Zet in op YouTube shorts. Want onze aandachtsspanne lijkt ieder jaar korter te worden. Het is dus slim om via frisse, korte video’s je doelgroep te bereiken en te boeien. 

De opkomst van Demand Gen campagnes

De vervanging van Discovery door Demand Gen Campagnes lijkt misschien een kleine verandering. Toch heeft dit potentieel een grote impact op je SEA-strategie. Maar waarom?

  • Grotere focus op waarde: deze campagnes richten zich op het creëren van vraag, in plaats van het simpelweg aanbieden van een product of dienst. 
  • Strategische inzet: je kunt met deze campagnes strategisch te werk gaan. Door te focussen op het aantrekken van gekwalificeerde leads, boost je je conversies.

First party data is jouw sleutel tot succes

In een wereld waar privacy centraal staat, is het verzamelen en gebruiken van first party data goud waard. Het stelt je in staat om dieper in te gaan op de behoeften en voorkeuren van je klanten. Dit jaar gaan de cookies echt verdwijnen uit Google Chrome. Wees voorbereid.

Wil jij het meeste uit je data halen?

  1. Verzamel en analyseer je klantdata om te bouwen aan gepersonaliseerde campagnes.
  2. Gebruik je conversie data om het succes van je campagnes te meten en te optimaliseren.

Zo draai je gegarandeerd meer gerichte én succesvolle campagnes. Zonder in te boeten op de privacy van je gebruikers.

Sla de brug tussen online en offline

Het begrijpen van je offline conversies is cruciaal als je nóg beter wilt targeten en optimaliseren. Zorg dat je een Offline Conversion import doet voor je leads. Of ben je werkzaam in e-commerce? Start dan met een POAS implementatie. 

Ben jij klaar voor de toekomst van SEA?

2024 is een jaar van verandering, innovatie en groei. En het SEA-landschap kun je zien als een rivier die nooit stopt met stromen. 

Jouw taak? Blijf leren door updates te volgen. En in je klantdata te duiken. Denk vooruit om tot de sterkste campagnes te komen. Dat is de enige manier hoe je blijft groeien.

Nog niet helemaal de juiste tools of SEA kennis in handen? Ga samen met ons voor maximale impact

Meer over Guy

Online marketing evolueert continu, voorop blijven lopen is daarom essentieel en juist ook datgene wat het vak zo mooi maakt.

Guy Schepers
Head of Paid

Lees meer over