Demand generation: hoe werkt dat?

leestijd 4 minuten
21 juni 2023

Key Takeaways

  • Traditionele leadgeneratie schiet te kort. De focus moet liggen op de gehele klantreis en op het opbouwen van langdurige relaties, om zo top-of-mind en vertrouwd te blijven bij je echte klanten.
  • Demand generation, het creëren van vraag, is essentieel. Dit vraagt om kwalitatieve content gericht op potentiële klanten die waarde biedt en jou neerzet als thought leader in je sector.
  • Het succes van demand generation meet je op basis van de kwaliteit van de betrokkenheid en het opgewekte interesse. Hierbij overstijgen we de grenzen tussen marketing en sales, met aandacht voor gegenereerde omzet, klantwaarde en klanttevredenheid.

De markt is veranderd, en toch blijven we nog steeds ouderwets leadgeneratie toepassen. Ho stop. Je blijft dezelfde fouten maken. Want de aandacht gaat uit naar het binnenharken van de verkeerde leads. Alles draait om het product in plaats van om de klant. En we sturen op korte termijn in plaats van lange termijn resultaten.

Hoe groei je zonder leadgeneratie?

We zien dat leadgeneratie niet voldoende meer is. Het verzamelen van zoveel mogelijk leads en doorspelen naar sales werkt niet. De grote vissen, de partijen waar je graag mee samenwerkt, komen niet via een whitepaper. Deze traditionele aanpak houdt veel te weinig rekening met de volledige klantreis en het opbouwen van een relatie met je echte klanten.

En toch zadelen we onszelf op met overweldigd veel content werkzaamheden, terwijl we nauwelijks meer opvallen. Want je concurrentie verspreidt ook content. Maar besef dit. Je hebt meestal met kopers te maken die een langer beslissingstraject hebben. En dat niet alleen, verschillende mensen hebben  invloed op de beslissing. Dat vraagt om een sterke strategie, gericht op het creëren van een situatie waar je continu top-of-mind bent. Zo win je vertrouwen. En dat zorgt ervoor dat ze zaken met je willen doen, maar ook blijven.

Focus op behoefte creëren

In plaats van leads te realiseren – in veel gevallen slechts profiteurs die enkel content zoeken en geen intentie hebben om samen te werken – moeten we behoefte creëren. Dat noemen we ook wel demand generation.

Daar heb je ook content voor nodig. Absoluut. Maar wel content die doet wat het moet doen. Namelijk waarde creëren naar de klanten die daadwerkelijk iets bij je kopen. En precies deze doelgroep wil je zo goed mogelijk informeren en laten zien dat jij een thought leader bent.

Hoe start je met demand generation?

Demand generation is dan ook een veel effectievere manier om omzet te genereren dan leadgeneratie. Waarom? Demand generation richt zich op het opbouwen van relaties met potentiële klanten. In plaats van dat je in het wilde weg adverteert en onnodig advertentiebudget verbrandt om maar zoveel mogelijk leads te verzamelen. Wil je deze aanpak laten werken, dan moet je grondig onderzoek doen naar je kopende klant.

Als je nog geen strategie hebt voor demand generation, dan is het nu de hoogste tijd om er een te ontwikkelen. Welke dingen moet je in gedachten houden?

  1. Zoek uit wie je doelgroep is en wat ze nodig hebben/willen.

  2. Zoek uit wat jouw product of dienst onderscheidt van de concurrentie.

  3. Ontwikkel een marketingplan om je doelgroep te bereiken en de unieke waarde van wat je aanbiedt over te brengen.

  4. Creëer content die interessant en nuttig is voor je werkelijke klanten.

  5. Promoot je content via sociale media, e-mailmarketing en andere kanalen. Met een dark funnel analyse kom je erachter waar je klanten zitten. 

  6. Meet de resultaten van je inspanningen, pas aan waar nodig en maak de meest impactvolle content om je klanten te verleiden.

Volg deze stappen om een sterke strategie te ontwikkelen. Zo maak jij de stap naar een succesvolle marketingmachine. Wil je ook slimmer groeien? Wij hebben de B2B groeiformule ontleed. In ons boek gaan we dieper in op demand generation en de geheimen van de meest succesvolle B2B bedrijven in Nederland.

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director