Dynamische remarketing via Google Ads

leestijd 2 minuten
13 oktober 2020

Dynamische remarketing is een goede manier om potentiële klanten te benaderen die jouw producten bekeken, maar ze niet kochten. Onlangs breidde Google haar remarketingfunctie verder uit, waardoor je nu via Google Ads banners kunt maken waarin precies die producten getoond worden die je bezoekers hebben bekeken. Zo kunnen retailers met een Google Merchant Center-account nog doelgerichter adverteren en tegelijkertijd hun conversie verhogen.

Hoe werkt dynamische remarketing?

  1. Maak een Google Shopping feed aan
  2. Dien je Google Shopping feed in via www.google.nl/merchants
  3. Koppel je Google Ads account via het Google Merchant Center
  4. Maak in Google Ads een nieuwe remarketingcampagne aan. Google Ads geeft je dan de optie om dynamische remarketingbanners te maken via een hulpprogramma. Google maakt dan automatisch een aantal remarketinglijsten voor je aan, bijvoorbeeld: ‘alle bezoekers’ en ‘mensen die hun winkelwagen verlaten’.

  5. Vervolgens moet je een aangepaste remarketingtag toevoegen aan iedere pagina van je website. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n remarketingtag. Je ziet drie extra parameters (in het groen). Vraag je webbouwer om hier het Product-ID (overeenkomend met het ID in je Google Shopping feed) in te vullen, het paginatype (in dit geval ‘product’) en de waarde van het product. Als alternatief kun je gebruikmaken van Google Tag Manager om dit zelf in te stellen. Bekijk de volledige instructie voor plaatsing.
    Als bezoekers van je webshop nu een bepaald product bekijken, slaat de remarketingcode de extra informatie op. Als het opgeslagen Product-ID overeenkomt met het Product-ID in je Google Shopping feed, weet Google welke productafbeelding, naam en prijs in de banners getoond moet worden.
  6. Ga aan de slag met de opmaak van je banners. Google laadt automatisch de productafbeeldingen in 8 verschillende formaten banners. Je hoeft dan alleen nog maar de stijl opmaak en eventuele teksten te bewerken.
    In bovenstaand screenshot zie je hoe het hulpprogramma voor dynamische remarketingbanners eruitziet.

    Je kunt kiezen uit meerdere sjablonen of Google automatisch een geschikte lay-out laten kiezen. Vervolgens kun je stijlelementen van je merk toevoegen, zoals een bedrijfslogo en button. Een tekstveld is optioneel, evenals een achtergrondkleur en disclaimer.

Lees meer over