Bij Fingerspitz vinden we het belangrijk om van elkaar te leren. Daarom sparren we graag met vakgenoten. Do you get in the ring?
Om elkaar te inspireren en samen super slim te groeien. In een maandelijkse sessie met verschillende ondernemingen gaan we aan de slag met een actueel thema. We brainstormen. Delen kennis.
Zo luidden we 2023 in met een onderwerp wat ons allemaal raakt: kosten besparen in een dalende economie. Hoe verdedig jij je marge?
Luister je liever?
Crisis is een kans
Vind jij crisis een kans? Om de sessie af te trappen, startten we met een brainstormsessie van 15 minuten. Wat zijn veelvoorkomende uitdagingen voor onze deelnemers? En hoe gaan ze daarmee om?
Eén ding werd snel duidelijk: alle deelnemers zagen vooral veel kansen. De genoemde uitdagingen – zoals veranderend consumentengedrag, duurdere prijzen en supply chain – waren een uitnodiging om anders te denken. En te doen. Strategieën en communicatiemiddelen zijn vanuit een realistisch bedrijfsperspectief aangepast. Maar toch bewegen ze mee met hun klantbehoeften.
Nu kan groei alsnog stagneren. Wat zijn tips om je marketingstrategie te verbeteren?
Na regen komt zonneschijn
Of er nu wel of geen recessie is, de vraag blijft: wat kan je doen in je marketingstrategie om omzet te behouden? Managing Director Jaap Jacobs verzorgde hier een presentatie over.
Veel bedrijven reageren in eerste instantie hetzelfde om zichzelf te redden. Maar waak ervoor dat je niet in een vicieuze cirkel beland. Hoe? Haal diep adem en blijf rustig. Laat je niet gek maken door externe factoren. Blijf kansen zien. De aanval is de beste verdediging.
Blijf dus slim investeren. Wanneer je aanwezig blijft, krijg je na de recessie alsnog je klanten.
Help! Wat moet ik nu dan concreet doen?? Focus je op de volgende punten:
1. Behoud je grote mond
Hoe meer je zichtbaar bent, hoe meer je marktaandeel meegroeit. Werk daarbij datagedreven. Bepaal dus de juiste thermometers en ontwikkel jouw ‘single source of truth’. Beheer het Customer Lifetime Value spel en start daarnaast met een POAS-strategie. Vooral voor je performance kanalen.
2. Laat je klanten niet in de kou staan
Ga heel goed doelgroeponderzoek doen om te begrijpen waar je klanten naar op zoek zijn. Zo ontdek je niet alleen inzichten, maar juist out of sights. Daar pas je vervolgens je campagnes op aan.
3. Pas je aan en verkoop paraplu’s
Beweeg mee met de kansen die je ziet bij je doelgroep. Als je kijkt naar jouw producten of diensten: zijn dat musthaves or nice-to-haves? Maak daarin een splitsing. Zet producten en bijbehorende doelgroepen tegen elkaar af. Verdeel daarbij jouw doelgroepen in 4 segmenten, gebaseerd op het koopgedrag in een recessie. Pas vervolgens je producten en prijzen daar op aan. Heroverweeg en prioriteer.
Geef marketing handvaten
Je marge optimaliseren doe je niet alleen. Nee, dat doe je samen met het marketingteam. Hoe zetten de deelnemers online marketing in om zo hun marge te verhogen? Dat was de entree voor de start van brainstorm nummer 2.
Het belang van efficiënt werken kwam in deze sessie vooral naar voren. Door o.a. intern onderling transparant te zijn, maar dit ook te stimuleren. Dat spoort medewerkers aan om proactief mee te denken.
En je totale marketing spend, klopt deze wel? Moeten we niet nog doelgroepgerichter targeten? De deelnemers hadden op een slimme manier aandacht voor alle aspecten van de customer journey. Om zo klanten naar de website te bewegen of juist binnen hun platform te houden.
Marge verhogen door inzet online marketing
Wanneer mensen in paniek raken, verschuift vaak je strategie van lange naar korte termijn. STOP! Dat lijkt veilig en is een logische eerste reactie. Maar onze Head of Paid, Guy Schepers, deelt in zijn presentatie hoe je hier toch praktisch mee om kan gaan.
Wanneer je werkzaamheden efficiënter inricht ontstaat er meer tijd. Met die tijd kun je extra werkzaamheden oppakken. Dat kan er als volgt uit zien:
Sta daarnaast eens even stil bij wat je meet. Want je hebt verschillende soorten termen om mee te meten, maar ieder met een andere insteek. Veel bedrijven gaan aan de slag met ROAS, dat is makkelijk meetbaar. Maar het is belangrijk om je omzet niet uit het oog te verliezen. Dus focus je daarnaast als extra KPI ook op POAS.
Wil je meer uit je euro’s halen? Dan adviseert Guy om kritisch te kijken naar je meetmethodes. Wanneer zijn welke KPI’s geschikt? Kijk naar de juiste datapunten bij het maken van je conclusies.
Want je trekt de juiste conclusies als je tactische keuzes maakt. Hoe doe ik dat??
Analyseer je marketingactiviteiten en doe doelgroeponderzoek. Zo ontdek je kansen en bedreigingen. Op basis van die informatie maak je strategische, tactische keuzes voor de toekomst:
- Welke productcategorie moet ik mijn prijzen verhogen?
- Welke doelgroep kost meer geld en energie om te overtuigen?
- Bij welk kanaal is de schaalbaarheid groter?
- Moet ik wel branded zichtbaar zijn via paid?
- Welke momenten van de week, maand of jaar moet ik zichtbaarheid maximaliseren?
Do you get in the ring?
Het was een geslaagde, inspirerende middag waarin we veel van elkaar hebben geleerd.
Wil je meer weten over aankomende Get in the Ring rondes? Neem dan contact op met Karlijn Smolders, via karlijn@fingerspitz.nl.
Meer over Karlijn
Met behulp van mijn enthousiasme help ik anderen zo goed mogelijk op weg met het vinden van de juiste oplossing voor zijn/haar vraagstuk.
Karlijn Smolders
Business Development