Google heeft de nieuwste versie van Google Analytics (Google Analytics 4 of GA4) geïntroduceerd. Deze gaat het vertrouwde Universal Analytics op termijn volledig vervangen. Het is daarom essentieel om hier zo snel mogelijk mee te starten en data op te bouwen binnen GA4. Eerder schreven we al over de voordelen en hoe je kunt upgraden naar GA4.

Sinds de introductie zien we een toenemende vraag naar Google Analytics 4. Bedrijven zijn al meer op de hoogte van deze nieuwe ontwikkeling, maar vinden een implementatie vaak nog ingewikkeld of weten niet goed wat de verschillen zijn met hun huidige Universal Analytics inrichting. Daarom nemen wij je graag mee in onze aanpak. Lees ook ‘Wat is het verschil met Universal Analytics?’.

In eerdere artikelen deelde we al dat het grootste verschil met name zit in de manier waarop Analytics de website meet. GA4 werkt met het event-driven data model. Universal Analytics meet altijd via sessies, gekoppeld aan gebruikers data. Daarnaast zijn we in Universal Analytics gewend om nieuwe weergaves te maken wanneer we bepaalde data willen toevoegen of ontsluiten. Dit gaat in Google Analytics 4 niet. Hier heb je namelijk maar één weergave. Dat heeft ermee te maken dat de manier van rapporteren ook anders is. Binnen GA4 heet dit onderdeel de Analyse Hub. De grootste verschillen nog even op een rij:

Universal AnalyticsGoogle Analytics 4
Web- of App-data apart trackenVerzamelt zowel Web- en App-data
Focus op sessies en pageviewsFocus op events
Event-tracking zelf instellenTracked events automatisch
Data samplingGeen data sampling
Segmenten voor subsets van dataweergavenDoelgroepen voor subsets van dataweergaven
Vertraging in dataRealtime data

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Custom funnels maken in GA4

Naast het maken van segmenten, pad-analyses of tabellen heb je ook de mogelijkheid om custom funnels te maken. En dat is vergeleken met Universal Analytics één van de beste verbeteringen tot nu toe.

Er zijn heel veel verschillende manier voor het aanmaken van aangepaste funnels. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Doorstroom website inzichtelijk maken
  • Verschillen op device-niveau
  • E-Commerce product rapportages 
  • Product bekeken, maar niet in winkelmand toegevoegd
  • Product bekeken, maar niet toegevoegd aan verlanglijst
  • Hoelang duurt het proces tussen twee events (AddToCart versus Product visit)

Het mooie is, dat je niet beperkt bent tot het bouwen van funnels op basis van URL’s. Je kunt namelijk ook inzichtelijk maken hoe de doorstroom binnen 1 bepaalde pagina is. Denk bijvoorbeeld aan een one-page-checkout waarbij je event tracking instelt voor elke afgeronde interactie (event 1, event 2, event 3 en event 4). Combineer deze stappen eventueel nog met een transactie en je hebt de doorstroom van een one-page-checkout tot aan de transactie gevisualiseerd.

Google Analytics 4 User Interface

Uiteraard kunnen we nog veel meer vertellen over de verschillende mogelijkheden binnen Google Analytics 4, maar geeft onderstaande video je een nog beter beeld van de verschillen in user interface.

Hoe ga je aan de slag met Google Analytics 4?

Hoewel GA4 nog in doorontwikkeling is, wordt er vanuit Google niet meer doorontwikkeld op Universal Analytics. Om je vast voor te bereiden op het nieuwe Google Analytics adviseren we om GA4 alvast te implementeren naast je bestaande Universal Analytics property. Dit helpt je, omdat je je dan op tijd voorbereid op het nieuwe GA4. Zo verzamel je alvast data, bouw je gebruikersprofielen op en leer je het systeem kennen.

Steeds meer bedrijven willen aan de slag met Google Analytics 4, maar weten nog niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. Lees daarom gauw verder, wij geven je hier wat handvatten. Uiteraard kan Fingerspitz jou perfect helpen bij de inrichting van het account, neem dan even contact met ons op.

Aanpak

Omdat er toch grote verschillen zitten in de manier van meten en wat je er verder mee kunt, hebben wij een aanpak gehanteerd die wij voor al onze klanten toepassen. Deze begint bij een kick-off: hierin geven we wat meer uitleg over de verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics. Daarnaast ook wat het voor de organisatie kan betekenen en waar je allemaal rekening mee dient te houden. Omdat we zaken ook niet complexer of groter moeten maken starten we met een baseline setup:

Baseline Set-up

Om zoveel mogelijk historische data te hebben, willen we snel beginnen met het meten van belangrijke standaard metrics. Deze blijft lopen naast de bestaande Analytics set-up. Het enige wat je hiervoor nodig hebt zijn toegang en beheerdersrechten in Google Analytics en eventueel Tag Manager.

Na het instellen van standaard metrics, zoals pageviews, transacties, AddToCarts en eventueel een micro conversie, hebben we de belangrijkste metrics meetbaar in Google Analytics 4. Vanuit daar kunnen wij jullie alvast wegwijs maken met de nieuwe interface en mogelijkheden.

Strategische Data Sessie

In een gezamenlijke sessie kijken we waar we nu staan qua data, waar we naartoe willen en wat we nodig hebben om daar te komen. Hierbij staan we stil bij jullie wensen en gebruik, maar ook praktische zaken als legal en investeringen. Uit het verschil in huidig v.s. gewenst komen activiteiten die we samen in een roadmap gieten. Daarbij gaan we als volgt te werk:

  • Huidig landschap in kaart brengen
  • Data wensen en behoeften bespreken
  • Roadmap definiëren

Uiteindelijk komt hier een plan van aanpak uit voor de verdere inrichting van GA4 en next steps die jullie in de nabije toekomst kunnen gaan zetten.

Uitgebreide Set-up

Op basis van de output van de strategische sessie creëren we een custom meetplan waarin we alle belangrijke acties en metrics meenemen. Dit vertalen we door naar een concrete planning zodat duidelijk is wanneer we welke actiepunten oppakken. 

Afhankelijk van het plan van aanpak, GA4 kan voor onderdelen de oplossing zijn, maar de datasessie brengt een breder perspectief in kaart waar aan gewerkt kan worden. Uiteindelijk heb jij als organisatie straks een futureproof data set-up om de komende jaren data-gedreven te werken en jullie doelstellingen te behalen.

Wil jij dit ook of heb je hulp nodig bij je inrichting?

Maak dan direct een afspraak!

Meer blogs, tips & tricks én interessante resources?

Meld je dan aan voor ons Growth Lab! Je krijgt toegang tot al onze experimenten, blogs en cases én we houden je wekelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes en hands-on tips voor slimme marketeers. Samen super slim groeien met digital marketing!


Meer over Jelmer

Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.

Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation

Lees meer over