In deze aflevering van Fingerspitzengefühl praten Jaap en Jelmer je bij over Google Analytics 4: de nieuwste versie van Google Analytics. Wat is er veranderd ten opzichte van Universal Analytics? Wat kun je met GA4 en vooral: wanneer moet je er mee starten? Je hoort en ziet het in onderstaande video: 

Samenvatting:

  • Google Analytics 4 heeft ten opzichte van Universal Analytics een verbeterd datamodel. 
  • Door de blokkering van third party cookies wordt de data steeds minder accuraat. Oók de data in Universal Analytics, waardoor een nieuw model nodig is. 
  • In Google Analytics 4 zit machine learning. Hiermee wordt missende data op basis van cookies aangevuld. 
  • Website en app traffic kunnen in Google Analytics 4 in één weergave gemeten worden. 
  • Google Analytics 4 kent een andere manier van rapporteren. Je kunt zelf aan de slag met het maken van funnels en bepaalde events met elkaar vergelijken bijvoorbeeld. 
  • Google Analytics 4 is een stuk flexibeler, maar je moet wel goed weten hoe je er mee werkt en wat je wil bereiken. 
  • Doordat Google Analytics 4 geen historische data heeft, moeten we die data nu gaan verzamelen. Dat is de reden dat je parallel wil draaien aan Universal Analytics. Op die manier bereid je jezelf alvast voor op het moment dat Universal Analytics er helemaal uit gaat én zorg je ervoor dat je data verzameld hebt en gebruikersprofielen hebt opgebouwd.
  • Deze nieuwste versie van Google Analytics begint met inzichten opdoen. Ga de nieuwe interface ontdekken en ontdek wat er voor jou in zit. 

Jelmer sluit zijn verhaal af met een boodschap die eigenlijk voor iedere marketeer geldt: begin liever vandaag dan morgen! Hoe meer ervaring je nu al op doet, hoe minder groot de stap strak is wanneer je écht over moet. 

Werk jij al met Google Analytics 4?

Meer blogs, tips & tricks én interessante resources?

Meld je dan aan voor ons Growth Lab! Je krijgt toegang tot al onze experimenten, blogs en cases én we houden je wekelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes en hands-on tips voor slimme marketeers. Samen super slim groeien met digital marketing!

Lees meer over