Google X Fingerspitz: Get ready for 2023

leestijd 3 minuten
25 oktober 2022

Afgelopen donderdag was het zover! Het event ‘Get ready for 2023’ dat we samen met Google organiseerden vond plaats op het kantoor van Google in Amsterdam. 

Joseph McEntee (Sales Manager bij Google) en Guy Schepers (Head of Paid bij Fingerspitz) namen de gasten deze ochtend mee in de wondere wereld van Google en YouTube. 

Joseph vertelde alles over privacy en measurement in 2023 en Guy ging in op de mogelijkheden rondom YouTube advertising en hoe je hier op de juiste manier mee aan de slag gaat.

Kortom, een erg interessante ochtend vol met mooie, nieuwe inzichten om komend jaar mee aan de slag te gaan.

We delen graag enkele highlights met je!

  • Consumenten blijven spenderen, maar doen meer onderzoek naar hun producten voordat ze hun geld uitgeven. Dit resulteert erin dat er minder impulsaankopen worden gedaan. 
  • Volgens consumenten was personalisatie in communicatie een ‘leuk extraatje’. Als gevolg van de Covid-19 pandemie is dit inmiddels een vereiste. Maar liefst 71% van de gebruikers van Google verwacht een vorm van personalisatie (bron: Joseph McEntee).
  • Door het verdwijnen van cookies in 2023, zullen browsers en Operatieve Systemen beperkt worden in hun gegevensverzameling wereldwijd. 
  • Met Google Ads kun je investeren in privacyveilige groei met volgende drie componenten: collect (met first party data), measure (de data accuraatheid) en activate (met automation).
  • Een overgroot deel van de Nederlanders (92,5%) maakt gebruik van YouTube (bron: Google/Ipsos); het platform krijgt 1,8 keer meer aandacht in vergelijking met andere social media kanalen (bron: Joseph McEntee)
  • Een goede full-funnel YouTube strategie resulteert in een 10% hogere ROI. (bron: een door Google aangevraagd Nielsen meta-analysis, 2020).
  • YouTube heeft een grote rol in het aankoopproces van een consument; maar liefst 92% van de shoppers maakt een andere keuze dan gedacht na het gebruik van YouTube (bron: Guy Schepers)
  • Om een goede youtube marketingstrategie te hebben, moeten de juiste stappen in de juiste volgorde genomen worden om succesvolle resultaten te zien: 
    • strategiebepaling
    • afrekenen van campagnes
    • de insteek van campagnes
    • content creatie
    • campagne opzet
    • bijsturing (op basis van KPI’s).
  • Je Share of Search is een leidende indicator voor je marktaandeel, omdat het jouw positie tegenover je concurrenten neerzet. De SOS is een nieuwe aanpak tegenover het oude SOV (Share of Voice).
  • Sterke content is voor YouTube advertising ontzettend belangrijk (47% van het resultaat wordt toegewezen aan creativiteit) (bron: Guy Schepers)
  • Blijf weg bij de standaard metrics als vertoningen, klikken, CTR. Kijk eens vaker naar soft conversies (eventueel door middel van view through).

Door Visueeltjes aangeleverde afbeelding

Wil je volgende keer ook aanwezig zijn bij een van onze events? 

Houd dan onze socials in de gaten, maar meld jezelf hieronder ook aan voor ons Growth Lab. 

Je ontvangt wekelijks een nieuwsbrief met online marketing nieuws, tips en events. 

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Meer over Guy

Online marketing evolueert continu, voorop blijven lopen is daarom essentieel en juist ook datgene wat het vak zo mooi maakt.

Guy Schepers
Head of Paid