Growth Marketing ‘Hacks’

leestijd 10 minuten
8 november 2021

Ben jij al aan de slag met Growth Marketing om exponentiële groei te realiseren voor jouw organisatie? Dan ben je waarschijnlijk ook blijvend nieuwsgierig én op zoek naar inspiratie om je cijfers te boosten, want dat is natuurlijk wat je wilt! Wij delen maar al te graag onze tips met jou, zodat jij met het inzetten van Growth Marketing koploper wordt tussen alle concurrentie én groeit met je bedrijfsresultaten. 

In dit overzicht vind je een aantal leuke, inspirerende en simpele Growth ‘Hacks’ waarmee je jouw resultaten kunt verbeteren.

Om de zoveel tijd worden er op deze pagina nieuws ‘hacks’ toegevoegd, dus houd het in de gaten, want binnen Growth Marketing is stilstaan onmogelijk!

De ‘hack’Op welk moment?Verwachte impact
Inverted Unicorn TargetingDo-faseMeer conversies
Facebook goal comboSee-faseMeer views en betere CTR
Skyscraper techniekRespond-faseFlinke groei in aantal sessies
YouTube: externe omschrijvingenSee + Respond-faseMeer vertoningen en sessies
LinkedIn Engagement baitSee-faseMeer bereik op LinkedIn
Betere zoekfunctieDo-faseMeer conversies
Social schaarste!Do-faseMeer conversies
Controle over zoekwoord targetingDo + Respond-faseMeer conversies en betere CTR
Meerdere doelstellingen binnen één campagneAlle fasesMeer views en betere CTR

En hoe bedenk je nu je eigen hack? Volg het growth marketing proces. Start met het analyseren van de bestaande data en klant. Vervolgens bedenk je toffe ideeën en schrijf je een hypothese. Daarna prioriteer je al je ideeën en ga je experimenten waar jij het meest van verwacht aan de slag!

Maar vrees niet, hieronder vind je alle hacks die we net hebben omschreven!

Meer controle over je Zoekwoord Targeting

Je kent het vast wel; het gevoel dat je advertenties niet altijd aan de juiste gebruikers worden vertoond? Dit zou goed kunnen! Binnen Google Ads moet je nameiljk op best veel factoren letten. Hoe krijg je nu meer controle over jouw zoekwoord targeting?

Voor onze klant Cruyff adverteren we in de branding campagnes uiteraard op het zoekwoord ‘Cruyff’. Een generiek woord, wat ook kan worden gezien als de voetballer Cruyff. Mensen die dan ook op dit woord zoeken, krijgen ook de advertenties te zijn van onze klant, wat niet de bedoeling is. Het is dus best moeilijk om voor het merk Cruyff het kaf van het koren te scheiden. We hebben dit opgelost in een paar simpele wijzigingen in de campagnes:


1. Zorg ervoor dat je branding campagne op verbeterde CPC staat. Het brede zoekwoord, in dit geval Cruyff, moet op een minimum CPC staan. Dit hoeft maar 0,10 of 0,20 euro cent te zijn. Op deze manier zorg je ervoor dat Google veel kritischer wordt in het uitserveren van je advertenties.
2. Zorg ervoor dat je generieke campagnes naast deze branding campagne hebt draaien waarin je al je generieke zoekwoorden zet. Zorg er hierbij voor dat deze generieke zoekwoorden een hogere CPC hebben. Wat je ook zou kunnen doen, is deze generieke campagnes op een automatische biedstrategie zetten, met een wat hoger dagbudget. Op die manier word je toch goed gevonden en heb je ook meer controle waar je op wordt gevonden.

Het resultaat wat wij hierbij behaalde was bizar! De CTR steeg met +4,2%, de kosten namen af met -19% en de totale conversiewaarde steeg met 33%!

Bekijk de volledige video over dit experiment hieronder.

Meerdere doelstellingen bereiken binnen één campagne

Het maken van een campagne waarbinnen je videoweergaven realiseert, verkeer naar je website krijgt én aankopen realiseert en dit allemaal in één fase. Klinkt interessant, niet waar? Helemaal wanneer je bedenkt dat je hier veel resultaten mee kunt behalen!

Een doelstelling kiezen op Facebook is super belangrijk. De doelstelling die je kiest bepaalt namelijk uiteindelijk welke resultaten je gaat zien. Maar wat doe je nu als je meerdere doelstellingen wilt behalen met jouw campagne? Wij kwamen met een oplossing!

Je wilt zowel mensen bereiken, mensen die de video zien én je wilt dat mensen uiteindelijk naar je website gaan. Hiervoor hebben we een experiment opgezet voor onze klant RCN, waarbij we twee campagnes zijn gaan draaien met twee verschillende doelstellingen. We zijn begonnen met een videoweergave campagne, waarbij we dus volledig hebben gefocust op dat mensen de video afkijken. Vervolgens hebben we twee weken dezelfde campagne gepakt, oftewel een kopie van deze campagne. De doelstelling hebben we aangepast naar verkeer en de doelgroep hetzelfde gehouden. Eén puntje hebben we veranderd. Namelijk; dat we van de mensen die de video’s hebben bekeken in de eerste fase, een vergelijkbare doelgroep hebben gemaakt en die nog eens hebben toegevoegd aan de tweede campagne.

Met die tweede campagne hebben we een videocampagne gedraaid en een verkeerscampagne met dezelfde doelgroep, dezelfde visuals, alleen een andere doelstelling. Het resultaat is verbluffend! We hebben 140.000 TrueViews gerealiseerd, een CTR van 3,8% en zelfs aankopen ook al was dat niet perse de bedoeling.

Een super tof experiment om dus verschillende doelstellingen te bereiken binnen één campagne.

Bekijk de volledige video over dit experiment hieronder.

Inverted Unicorn Targeting

Actief op Facebook en Instagram voor targeting? Voor targeting, probeer dan eens de Inverted Unicorn Targeting tactiek (bedacht door Larry Kim). Het idee van deze hack is dat je niet-gerelateerde interesses gaat targeten (maar die wel te maken hebben met je doelgroep) en juist daarop gaat inspelen in de ad-copy.

Een voorbeeld voor een shampoomerk:

Targeting op shampoo en verzorging is duur, omdat je concurreert met de grote namen. Voor een start-up is het budget ook veel minder dan de grote concurrentie, en daarmee leg je het af en ben je nauwelijks zichtbaar.

Drie doelgroepen zijn gekozen:

  • Business Women
  • Vegans
  • Sporters

Onze hypothese was dat de kosten per klik worden worden verlaagd en daarmee ons bereik ook vergroot. Tegelijkertijd, door relevante ads, De relevantie zal toenemen omdat we in een nichemarkt heel specifiek gaan adverteren. 

Resultaat: Accounts aangemaakt voor het ontvangen van gepersonaliseerde shampoo voor 25% minder kosten per conversie.

Wat kun je hiermee? Denk wat vaker buiten de kaders. Wat zijn interesses die jouw doelgroep heeft waar je op kunt inspelen?

Facebook goal combo

De juiste doelstellingen instellen wanneer je gaat adverteren is mégabelangrijk. We realiseerde een campagne met een video, maar wilde ook verkeer naar de website trekken. Maar ja, waar ga je dan voor? Meer views of verkeer?

Daarom bedachten we een experimentje. We laten eerst 2 weken dezelfde campagne draaien op de doelstelling videoweergaven en daarna 2 weken op verkeer. Dus allemaal met dezelfde ads en instellingen. 

En dat ging eigenlijk heel goed. De campagne heeft over de volledige looptijd een bovengemiddelde CTR bereikt (3,84%). Je zou wellicht dus eens vaker gewoon van campagnedoelstelling moeten wisselen.

Skyscraper techniek

‘Alleen de allerbeste content verdient het om op plek één te staan in Google.’ Het maken van de allerbeste content, dat is toch het doel van elke marketeer? De Skyscraper techniek kan je hier als geen ander een handje bij helpen. Deze techniek is in theorie vrij simpel, maar je zult gegarandeerd met kop en schouders boven je concurrenten uitsteken. 

Hoe dit werkt in de praktijk? Je kiest een belangrijk zoekwoord waar veel volume op zit, analyseert de best presterende pagina’s op dat zoekwoord en maakt simpelweg content die beter is dan al deze artikelen bij elkaar. Uiteindelijk ontstaat hier een pagina met veel tekst (soms wel meer dan 5000 woorden), maar wél met goed verwerkte keywords waar je op wilt scoren. Je wilt tenslotte dat je met jouw gemaakte content antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Je zult zien dat door middel van deze techniek het aantal sessies van je bezoekers flink zal gaan groeien!

Bekijk de volledige video over de Skyscraper techniek hieronder.

YouTube: externe omschrijvingen

Deze Growth Marketing ‘hack’ is leuk bedacht. Ben je op zoek naar meer bereik en bezoekers? Is jouw doelgroep actief op YouTube, maar heb je niet de middelen om er zelf mee aan de slag te gaan?

Doe een aantal zoekopdrachten die relevant zijn. Maak gebruik van het zoekfilter en zoek naar video’s die nog recent zijn én genoeg vertoningen realiseren. Vervolgens benader je de makers van de video’s om jouw producten of diensten te promoten.

Een tool zoals ‘Hunter.io’ helpt je om e-mailadressen van de videomakers te achterhalen. Je kunt dit in eerste instantie proberen om gratis of met een ‘give-away’ voor elkaar te krijgen. Eenvoudig, kostenbesparend én het levert uiteindelijk meer vertoningen en sessies op. Een win-winsituatie.

Engagement bait

Op social media wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Helemaal als je B2B marketeer bent en LinkedIn hiervoor jouw belangrijkste kanaal is. Maar, met de algoritmes van tegenwoordig wordt het steeds moeilijker om bij je gewenste doelgroep gezien te worden. De vraag is: hoe kun je het algoritme op LinkedIn beïnvloeden om meer weergaves te krijgen en automatisch ook meer interactie?

Veel marketeers weten dat social media algoritmes gevoelig zijn voor interactie. Helaas heeft het algoritme hedendaags steeds vaker door dat jij met opzet op zoek bent naar een like, share of een reactie. Dit wordt ook wel ‘engagement bait’ genoemd. 

Doordat steeds meer algoritmes doorkrijgen waar jij naar op zoek bent (like, share, reactie) bij het gebruik van deze techniek, worden deze berichten ook veel minder vertoond. Het is daarom goed om te experimenten, met bijvoorbeeld A/B testen, om te kijken wat voor berichten wel of niet werken. Het is namelijk zo dat berichten óf heel goed worden opgepakt door het algoritme óf je bent nauwelijks zichtbaar in iemands tijdlijn. Daar zit niets meer tussenin.

Wat we kunnen stellen, is dat het algoritme lastig te beïnvloeden is. Maar, wat we wel kunnen beïnvloeden, is de interactie die mensen met het bericht hebben: de engagement. En dát is de eerste stap voor een groter bereik. Geef je volgers het gevoel dat ze ergens invloed op hebben en dat hun mening telt. Door op deze manier te werk te gaan, zal dit uiteindelijk bijdragen aan de interactie tussen jouw merk en je bezoekers en dus zorgen voor meer bereik. 

Bekijk de video over engagement bait hieronder.

 

Betere zoekfunctie

Heb jij een zoekbalk op jouw website? Waarschijnlijk wel. Het probleem dat bij zoekbalken vaak voorkomt, is het feit dat deze zoekbalken verdwijnen als je naar beneden scrolt via je computer of de website bekijkt op je mobiel. Een grote valkuil dus, helemaal wanneer je weet dat bezoekers die een zoekopdracht via een zoekbalk doen soms wel tot vijf (!) keer meer converteren. 

Kijk daarom eens of je je zoekbalk kan vastzetten op je website. Wij hebben dit tijdens een experiment voor verschillende klanten gedaan. In het bijzonder voor één klant: Nikoi. Na het vastzetten van de zoekbalk waren de resultaten verbluffend:

  • Het aantal conversies steeg met 10,3%
  • De gemiddelde orderwaarde steeg met 5,45%

Al met al is dit dus een simpele oplossing om meer conversies te genereren. Staat jouw zoekbalk al vast op je website?


Bekijk de volledige video over een betere zoekfunctie hieronder.

Social Schaarste!

Schaarste toepassen in advertenties? Zoals:

“Op = op!” 📣

“Deze actie is alleen vandaag geldig!” 📣

“Nog slechts 22 op voorraad!” 📣

Het werkt! We willen immers allemaal die goede, unieke aanbieding toch niet missen? We testen het effect van schaarste in advertenties op social media. We voegden slechts één klein visueel effect toe aan de ad.

Het resultaat?

  • Een stijging van 29% aan conversieratio
  • Een stijging van 10% in CTR
  • Een daling van maarliefst 44% (!) in kosten per conversie

Bekijk het volledige experiment hieronder.

Sharing is caring

Heb jij een leuke hack die je graag wilt delen in het kader van Growth Marketing? Mail ons! Zo kunnen we elkaar helpen bij het exponentieel laten groeien van jouw organisatie. Ga verder aan de slag met deze Growth Marketing ‘hacks’ en houd deze pagina goed in de gaten voor nieuwe ‘hacks’. Zo blijf je geïnspireerd en up-to-date om nog meer groei te boeken binnen jouw bedrijf.

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over