How to grow your business: een droom die werkelijkheid wordt

leestijd 7 minuten
1 februari 2022

Groeien met jouw organisatie. Is dat niet hét ultieme doel van elke organisatie? En dan hebben we het hier niet over ‘gewoon groeien’, maar over exponentieel groeien! In kleine stapjes vooruit gaan met de benodigde frustratie. Maar, die kleine stapjes tellen zich wel flink bij elkaar op.

De allergrootste worden klinkt als een droom, maar dromen kunnen werkelijkheid worden als je er op de juiste manier mee aan de slag gaat. Wat je hiervoor nodig hebt? Frisse moed, een portie motivatie én de juiste kennis. In dit blog laten we jou zien hoe je met jouw organisatie exponentieel kunt groeien. Ready, set, go!

Looking for marginal gains

Growth Marketeers worden gedreven door progressie en streven naar groei. Wanneer we het over groei hebben, kunnen we nog wat leren van de sportwereld en dan voornamelijk de wielersport. Een Growth Marketeer ziet namelijk in groei een bepaalde formule. Doordat wielrenners ook steeds proberen te groeien naar beter en meer, is hier een bepaalde filosofie ontstaan.

Deze filosofie wordt ook wel de ‘1% of marginal gains’ genoemd. Binnen deze filosofie zijn de wielrenners continu op zoek naar kleine verbeteringen die bij elkaar opgeteld een groot succes zijn. Hierbij moet je denken aan het verbeteren van het materiaal van hun kleding, het niet schudden van handen i.v.m. de kans op infecties en ga zo maar door.

De 1% of marginal gains is ook ontzettend toepasselijk binnen Growth Marketing. Want als je als marketeer in staat bent om wekelijks 1% te groeien en je telt dat bij elkaar op, dan realiseer je niet 52% groei aan het einde van het jaar, maar omdat het exponentieel oploopt, dus 1% op 1%, realiseer je uiteindelijk 66% groei per jaar. En juist díe filosofie van exponentiële groei, is heel interessant binnen Growth Marketing. 

Het Digital Growth Canvas

Je wilt nú groeien. Hoe doe je dat? Het Digital Growth Canvas helpt je bij het ontwikkelen van een effectieve groeistrategie.

Je doelstellingen en huidige performance vormen hiervoor het fundament. Om je doelen te behalen, zoeken we per fase naar data, kanalen en creatives die je helpen bij het behalen van je doelstellingen. 

Het Growth Canvas moeten we goed voeden, want het is veelomvattend. Belangrijk is dat duidelijk is wie je doelgroepen zijn, wat je bedrijfs- én online doelstellingen zijn, en wat je waardepropositie is. Ook een deep dive in de juiste data en technologie is belangrijk. Dit zetten we af tegen de online klantreis, en de benodigde marketingacties. Je infrastructuur om groei te realiseren moet op orde zijn.

Skills van een growth leader

Wanneer je op zoek bent naar iemand die groei voor jouw organisatie moet realiseren, zijn er 3 capabilities waar hij of zij aan moet voldoen.

Building growth models. Vraagt hen hoe zij een model zouden bouwen voor het belangrijkste product om jouw organisatie te laten groeien. Het kan eenvoudig zijn, maar het moet de belangrijkste hefbomen bevatten die verklaren hoe jouw organisatie zal groeien.

Developing experimentation models. Hoe hebben ze testing and experimentation programs in de organisatie ingebouwd? Hoe hebben zij de juiste mensen en teams georganiseerd rond deze programma’s? Vraag hen aan te geven welke experimenten het belangrijkst zijn en te motiveren waarom.

Building customer acquisition channels. Kunnen zij nieuwe kanalen voor customer acquisition identificeren, testen en opschalen? Hoe kiezen ze uit verschillende delen van de funnel en hoe onderbouwen ze dat?

Find your gap, create gain

Je bent vaak geneigd om te kijken naar wat je nog niet hebt, maar wel wilt hebben. Je gaat in dit geval op zoek naar de gap. Dit geeft je uiteraard goed inzicht, maar blijf hier niet te lang in hangen. Het motiveert je namelijk niet om ergens mee aan de slag te gaan. Je bent in dit geval continue bezig met waar je wilt komen, wat kan zorgen voor onnodige stress.

Een positieve en motiverende manier is om juist samen met je team te kijken naar je eigen kracht en sterktes en hoe je dit kunt verbeteren. Hierbij geef je antwoord op de vraag wat jouw gain is? Oftewel: wat is jouw winst?

Gap 

Bij het zoeken naar jouw gap, kun je gebruik maken van de digital growth grader. Met deze tool meet je de digitale volwassenheid van jouw organisatie, en stuurt dit je de juiste kant op om door te gaan met groeien naar het volgende level. 

We kijken hierbij naar 5 categorieën. Bij elke categorie worden er een aantal vragen geformuleerd, waarbij er direct antwoorden uitrollen. Dit geeft inzicht in waar er nog verbeterslagen op te halen vallen. 

Gain

Voordat je aan de slag gaat met het opzetten van het Growth Flywheel, is het goed om een stapje terug te doen en het ‘Egel-principe’ in kaart te brengen. Dit principe vertelt waar jij diep gepassioneerd over bent, waar jij de beste in de wereld in bent en wat is de geldmotor van jouw organisatie? 

Dit principe heet het Egel-principe. Denk eens aan een egel die wordt aangevallen door een vos. Een vos heeft allerlei slimme trucjes om een egel aan te vallen. De kracht van een egel daarentegen, is om zich op te rollen en zijn stekels op te zetten. Een egel heeft slechts 1 tactiek, maar wint het hierin wel van de vos met verschillende slimme trucjes. En juist dát is zo belangrijk bij dit model, dat je weet waar jouw kracht in zit. 

Het Growth Flywheel

Het concept van een Growth Flywheel is afkomstig van de auteur van Good to Great, Jim Collins. Neem de volgende stappen om je bestaande Growth Flywheel vast te leggen en het zo steeds beter te maken:

1. Maak een lijst van alle successen die jouw organisatie in het verleden heeft behaald.

2. Maak een lijst van alle mislukkingen. Wat heb je hiervan geleerd?

3. Ga na waar je wordt tegengehouden door iets binnen en buiten de organisatie (bijvoorbeeld een gebrek aan financiën of toegang tot distributiekanalen).

4. Schets met behulp van onderdelen die je hebt geidentificeerd het Growth Flywheel. Waar begint het? Wat volgt Daarna? Ga zo verder. 

5. Test het Growth Flywheel aan de hand van je lijst met successen en mislukkingen. Pas het aan totdat je je grootste reproduceerbare successen kunt verklaren.

6. Valideer je Growth Flywheel tegen het Hedgehog concept.  

Waarom het einddoel niet gericht moet zijn op de finish line?

Waarom het einddoel niet gericht zou moeten zijn op één enkel ding, maar eerder een accumulatie van vele kleine successen en verwezenlijkingen in de loop van de tijd?

Het gaat niet om het eindspel, maar eerder om het behalen van kleine successen die op elkaar kunnen worden gebouwd om momentum op te bouwen.

Hoe sneller je vooruitgang boekt in de richting van jouw grote doelen, hoe sneller je ze zal bereiken. Zorg ervoor dat alle stappen in die richting leiden en wees niet bang om onderweg te veranderen en te schakelen.

Het gaat niet om één enkel ding. Je bedrijf is afhankelijk van een groot aantal dingen die het in de juiste richting laten draaien. Het gaat erom dat je constant vooruit blijft gaan; grote doelen kunnen meer dan een jaar duren om te bereiken en ze vereisen constante aandacht, maar dat betekent niet dat je nog langer moet wachten. Doe het stap voor stap. Ben jij klaar om te groeien? Let’s go!

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Lees meer over