Piekresultaten met de feestdagen, wie wilt dat niet? De tijd van de feestdagen is weer in zicht en voor je het weet staan Kerstmis en Oud & Nieuw weer voor de deur.
De winkels zijn vanwege Covid-19 op tijd dicht en de mogelijkheden zijn beperkt. Hoe kun je er dan toch voor zorgen dat jouw bedrijf goed scoort op het gebied van conversies? Om 2021 knallend af te sluiten delen wij graag onze tips met jou!
Tip 1: Behoeftes van de klant uitwerken en de customer journey in kaart brengen
Een vraag die jij jezelf het hele jaar eigenlijk zou moeten afvragen is: ‘Wat is het dat jouw klant echt wilt?’. Daarnaast is het belangrijk om jezelf af te vragen welke behoeften zij hebben tijdens de feestdagen en of deze anders zijn dan de rest van het jaar. Zodra je dit op een rijtje hebt gezet, weet je ook wat je je klant het beste kunt aanbieden.
Vaak heeft je bedrijf verschillende soorten klanten en daarom is het vaak handig om binnen je klanten verschillende persona’s aan de maken. Hierbij maak je een beschrijving van je ideale klant waarbij je de leeftijd, leefsituatie, werk etc. omschrijft.
Vanuit de persona kun je een klantreis in kaart brengen. Hierbij kun je kijken naar de contactmomenten die de klant met jouw bedrijf heeft. Zo kun je kijken of je ergens de beleving van jouw klant kunt verbeteren en of de uiteindelijke customer journey soepel verloopt.
Een handig model om te gebruiken voor jouw customer journey is het Digital Growth Canvas. Er zijn 6 overwegingsfases voor de klant gekoppeld aan de 3 belangrijkste doelen voor de marketeer.
De drie doelen zijn:
- Traffic: realiseren van bezoekers
- Conversie: realiseren van conversie
- Retentie: realiseren van herhaling
Per fase is het belangrijk om te kijken wat voor impact je kunt en moet maken. De verschillende fasen zijn See, Respond, Think, Do, Return en Recommend. Bij elke fase komen er obstakels te voorschijn die ook weer omgezet moeten worden naar een oplossing. Meer informatie over het canvas lees je hier.
Tip 2: Maak een analyse van de voorgaande jaren
Heb je vorig jaar een feestdagen campagne gedraaid? Neem dan de tijd om te kijken wat je opnieuw kunt doen en eventueel kunt aanpassen. Kijk naar de resultaten en maak verrassende en verfrissende aanpassingen. Vaak is het draaien van een compleet nieuwe campagne niet nodig als je het voorgaande jaren prima hebt gedaan. Ook steeds kleinere aanpassingen kunnen tot een groter succes leiden.
Tip 3: plannen, plannen en nog eens plannen
Een goede planning voor jouw content is het hele jaar door belangrijk. Maar tijdens de feestdagen is dit nóg belangrijker. Een goede voorbereiding is het halve werk, hiermee kun je een goed idee uitwerken tot een beter idee. Daarnaast ga je het richting het einde van het jaar hoogstwaarschijnlijk erg druk krijgen. Zodra je weet wat jouw klant wilt zien en wat voorgaande jaren goed heeft gedraaid, is het belangrijk om een contentkalender te maken. Deze onderwerpen moeten zeker terugkomen op je contentkalender:
Feestdagen gerelateerde blogs
Met een blog kun je inspireren en mensen helpen. Zorg ervoor dat je blog niet te veel gericht is op de verkoop. Geef mensen tips en laat ze zelf kiezen of ze jouw tips aan willen nemen. Geef de klant niet het gevoel dat je een commercieel blog hebt geschreven. Schrijf relevante content dat aantrekkelijk is om te lezen en leuk is om te delen. Ook tijdens de feestdagen veranderen de zoekwoorden, doe daarom een zoekwoordenonderzoek en pas je SEO daarop aan. Hiermee zorg je ervoor dat je tijdens deze periode sneller opvalt in de zoekmachines.
Mailing met een feestdagen thema
Uit onderzoek is gebleken dat aandacht voor de bestaande klant belangrijker is dan het werven van een nieuwe klant. Bedrijven raken zichzelf kwijt in het werven van nieuwe klanten waardoor ze bestaande klanten links laten liggen. Met de feestdagen kun je ervoor zorgen dat jouw bestaande klanten zich speciaal voelen. Informeer ze over nieuwe producten, acties en eventuele kortingen. Wens je klanten fijne feestdagen en bedank ze voor het afgelopen jaar.
Feestelijke social media posts
Zorg voor een bepaalde stemming op je kanalen. Geef mensen de happy feeling van de feestdagen en high light speciale feestdagen acties op je socials. Hierdoor zijn de bezoekers meteen op de hoogte. Probeer ook uniek te zijn met je feestdagen content. Er zijn genoeg bedrijven zijn die standaard stockfoto’s gebruiken, waardoor je verschillende kerstplaatjes vaker terug ziet komen. Probeer op te vallen door je eigen unieke visuals te maken.
Tip 4: Zorg voor transparantie, duidelijkheid en bereikbaarheid
De laatste maanden zijn vaak de drukste maanden van het jaar en deze worden vaak onderschat. Zorg ervoor dat je voorbereid bent. Zorg voor duidelijkheid over de levertijden. Veel bedrijven beloven binnen een dag te bezorgen met ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Vaak is dit niet haalbaar aangezien de bezorgers alles tegelijk moeten gaan bezorgen. Wees daarom transparant naar je klant en maak geen beloftes die niet waargemaakt kunnen worden.
Zorg dat je bereikbaar bent voor klanten met eventuele vragen. Tijdens de feestdagen is het daarom niet verkeerd om je klantenservice uit te breiden of extra mensen op de chat van je social media te zetten. Communiceer ook duidelijk over de openingstijden van deze services. Zorg ervoor dat je FAQ op je website zo uitgebreid mogelijk is. Kijk naar vragen van klanten in de voorgaande jaren en zorg dat je daar een antwoord op kunt geven.
Tip 5: Maak gebruik van remarketing
Van alle bezoekers verlaat ruim 98% een website zonder het doen van een aankopen. Met remarketing kun je gebruik maken van oude bezoekers en ze opnieuw targeten. Laat je bezoekers bijvoorbeeld een online kerst wensenlijst invullen. Hiermee heb je precies een overzicht van de behoeftes en de gegevens .
Probeer daarnaast te achterhalen waarom een bezoeker een bestelling niet heeft afgerond. Kijk naar de data en waar ze precies afhaken. Wil jij dat jouw klant een bepaald proces doorloopt, waarbij de kans versterkt wordt om vaker terug komen? Dan is het beluisteren van de podcast over structuur en groei door middel van een Growth Loop Frame zeker een aanrader. Hierbij wordt ook gekeken naar wat er eventueel mis kan gaan tijdens de customer journey en wat je dan zou kunnen doen.
Het echte kerstgevoel
Er zijn genoeg bedrijven en organisaties die elk jaar goed weten in te spelen op kerst gevoelens. Een leuk voorbeeld hiervan zijn de video’s van de Staatsloterij. Elk jaar proberen zij weer in te spelen op het gevoel van de kijker en deze te raken met een commercial. Uiteindelijk sluiten ze de video af met een happy ending. Door in te spelen op gevoel en emotie onthoudt de kijker de commercial beter én bouwt hij een merkvoorkeur op. Bekijk deze hartverwarmende video hieronder.
Wij wensen jou fijne feestdagen én een knal afsluiting van 2021
Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat tijdens deze periodes alles zo soepel mogelijk verloopt en zorg voor een goede after care. Uiteindelijk zal je zien dat jouw bedrijf daar veel baat bij gaat hebben. Ook dit jaar is het een onzekere tijd, maar wij hopen dat je met deze tips een goede voorbereiding op de feestdagen gaat hebben. Vanuit Fingerspitz wensen wij jou alvast fijne feestdagen!