SEA: de Do’s en Don’ts van A/B testing

leestijd 3 minuten
23 januari 2023

A/B testing is slim om van je campagne een succesnummer te maken. 

Maar soms (lees: vrij vaak) wordt de test verkeerd uitgevoerd. Wil jij met A/B tests écht bijdragen aan de groei van jouw organisatie? 

Lees dan hieronder de 4 Do’s and Don’t van A/B testing binnen het SEA-landschap.

#1 DO

Doe het! 

Dat is sowieso de beste tip die we je geven. Veel marketeers vertrouwen op het verleden en voeren optimalisaties blindelings uit. 

En natuurlijk… Als je tig jaar ervaring hebt, dan heb je vaker gelijk in het succes van je optimalisaties dan een junior.

Toch kan ook jij niet alles overzien. 

Het algoritme van alle platformen verandert continu, er komen nieuwe platformen bij, concurrenten verdwijnen van het speelveld… 

Het verleden is geen garantie voor de toekomst!

#1 Don’t

’’Ja, ja leuk, maar ik ben de marketeer die uitzondering is op de regel. Ik heb al zoveel ervaring, dit geldt niet voor mij”. 

Voor die personen: we dagen je graag uit. Zet eens 100 testen op. Voorspel van tevoren de uitkomst. 

Wij durven nu al te stellen dat je niet alle 100 tests goed hebt.

Indien dat wel het geval is, dan is dat overigens ook een leuke A/B test 😉

#2 Do

Werk met datagedreven hypotheses.

Nog steeds werkt het grootste gedeelte van de bedrijven niet datagedreven. 

Onderbuikgevoel, persoonlijke ervaringen en ‘zo doen we het altijd al-cultuur’ zijn killers die je uit de weg wilt gaan.

#2 Don’t

Te vroeg stoppen met je test. 

Als je snel resultaten ziet, ben je geneigd om experimenten direct te implementeren. 

Maar resultaten veranderen wanneer je iets langer wacht. 

Hier is niet een specifieke tijdspanne aan te hangen, aangezien je bij het ene account veel sneller data hebt ten opzichte van een ander account. 

Maak conclusies daarom altijd op basis van genoeg data in vertoningen, kliks en conversies.

#3 Do

Gebruik de experimenten tool binnen Google Ads voor de grotere veranderingen. 

Denk hierbij aan het wisselen van biedstrategieën of brede zoekwoorden toevoegen. Deze tooling is er niet voor niets. 

Het werkt namelijk heel eenvoudig en zorgt direct voor een significante berekening.

#3 Don’t

Laat je A/B test nooit draaien op basis van zoekopdrachten.

Doe het altijd op basis van cookies. Zo weet je zeker dat je de meest zuivere data creëert. 

Als persoon X meerdere malen naar iets zoekt, dan wil je dat deze informatie in dezelfde testgroep terecht komt.

#4 Do

Probeer ook eens te experimenteren met Performance Max. 

Wait what?! Maar daar kan je de experimenten tool toch niet gebruiken? 

Nee, dat klopt! 

Test bijvoorbeeld door middel van clustering. Clustering op basis van locatie kan bijvoorbeeld het gebied in twee gelijke gebieden verdelen. 

Let er hierbij op dat de performance van beide gebieden ongeveer hetzelfde is.

#4 Don’t

Maak je test niet te klein. 

Het is altijd eng om grote veranderingen te testen, maar je krijgt sneller data. Maak meer impact en ontvang sneller nieuwe inzichten.

Ideeën nodig? 

Ga testen met andere pixels, biedstrategieën of aan de hand van content (vaak een vergeten kindje). 

De mogelijkheden met A/B testen zijn eindeloos. Fingerspitz adviseert je dan ook om deze steevast te laten draaien, zodat jouw resultaten structureel groeien! 

Meer over Guy

Online marketing evolueert continu, voorop blijven lopen is daarom essentieel en juist ook datgene wat het vak zo mooi maakt.

Guy Schepers
Head of Paid

Lees meer over