Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.
Benieuwd naar welke trends het SEA landschap in 2022 gaan bepalen? Je leest (en luistert) ze hieronder!
Google: ‘zo simpel mogelijk’ is het credo
Dacht je dat het niet nog makkelijker kon, schijnt dat dus wel zo te zijn bij Google. ‘Zo simpel mogelijk’ is het credo geworden. Dat is in 2021 in gang gezet, maar het wordt vrolijk verlengd in 2022. Eerst even terug, wat weten we van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren?
2019: Focus op de 3 A’s (Attribution, Audiences, Automatisation)
2020: Volledig overstappen naar Smart Bidding
2021: Herstructureren (lees: versimpelen) van je advertentie account
Wat staat er voor 2022 dan te wachten? Daar komen we zo op. Eerst nog even het herstructureren verder uitleggen.
Google wilt dat je account volgens de Hagakure-methode wordt opgezet. Waar die naam vandaan komt? Het is de titel van een boek dat samoerai Yamamoto Tsunetomo in de 18e eeuw schreef. Waar het in essentie over gaat is ‘laat je gewoontes en structuren achter je en vereenvoudig je account’. Zo min mogelijk campagnes, advertentiegroepen o.b.v. een landingspagina en niet o.b.v. zoekwoord, DSA campagnes én brede zoekwoorden toevoegen. Dat laatste is heel belangrijk.
Waar voorheen het adverteren echt op zoekwoorden ging is het nu zo dat je adverteert op de ‘intentie’ van de persoon. Niet iedereen typt ‘ik wil nu direct een bureaustoel kopen’. De meeste mensen typen ‘bureaustoel’ in, maar ja, daar zit geen intentie zoekwoord bij. Is dat dan wel succesvol?
Voorbeeld: in een van onze accounts was het exacte zoekwoord [bureaustoel] nooit succesvol. Veel klikken en weinig conversies. Door deze veranderingen is het een van onze meest succesvolle zoektermen in het account.
Eigenlijk weet Google dus beter wat je zoekt dan wat je zelf typt….
2022, ETA gaat eruit?
Oh ja, en Extended Text Ads gaan eruit in 2022, Responsive Search Ads nemen alles over. Hierbij stel je zelf meerdere koppen en beschrijvingen in bij je tekstadvertenties en vervolgens kiest Google zelf welke kop en beschrijving getoond wordt bij een gebruiker. Het algoritme combineert de opgegeven koppen en beschrijvingen met elkaar en op die manier laat Google de beste advertentie het vaakst zien.
Privacy
Voor de gebruiker heel fijn doordat de gegevens niet in cookies achterblijven, voor de adverteerder heel vervelend doordat er minder uitgebreide mogelijkheden zijn om een relevanter publiek aan te trekken.
Het gebruik van 3rd party cookie wordt verboden. Net de cookies die je nodig hebt om mee te gaan adverteren. Dus hoe zorg je ervoor dat de juiste advertenties worden getoond aan de mensen met bepaalde interesses?
Om dit voor elkaar te krijgen heeft Google een ‘Privacy Sandbox’ in het leven geroepen. Dit is een community voor veel techneuten om samen te werken aan de ‘ideale’ oplossing: niemand wordt op individueel niveau getrackt en de adverteerders kunnen blijven adverteren op interesses zoals ze deden, alleen dan op grote(re) schaal. Op die manier blijven de ads toch nog relevant genoeg voor adverteerders.
Press play – YouTube
Uit onderzoek van ‘Think With Google’ is gebleken dat sinds de start van de Corona Pandemie extreem veel op YouTube is gekeken. Het ‘gat’ dat in het leven is ontstaan werd gevuld door naar video’s te kijken. Niet alleen naar livestreams (bijvoorbeeld NASA Perseverance landing op Mars: 22 miljoen kijkers in totaal) maar ook ‘watchalongs’ (Arsenal – Villarreal met 800.000 extra kijkers).
Er zijn veel video’s op YouTube met het onderwerp ‘With me’ die miljoenen views hebben gehad. In totaal 2 zelfs miljard views. Je ziet bijvoorbeeld iemand een huis schoonmaken (5 miljoen views) of je ziet iemand 5,5 uur lang studeren (7,5 miljoen views).
Uit het gehele onderzoek blijkt dat video een steeds belangrijkere rol gaat spelen in ons leven, nóg groter dan dat het al is.
Wat heeft dit met online marketing te maken? Google verwacht dat alle verschillende kanalen die zij nu beschikbaar hebben (o.a. Maps, YouTube, My Business, Google Ads) steeds meer naar het visuele gaan. Er zijn al (dynamische) beeld extensies beschikbaar; image search wordt steeds populairder om verkeer te trekken, maar ook productvideo’s. Niet alleen de unboxing video’s, maar ook juist hoe het product werkt, hoe je een dienst levert of wat er achter het bedrijf zit. Waar voorheen de longtail zoektermen bestemd waren voor tekst, neemt video deze plek steeds meer over. Zeker interessant om mee te testen!
Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.
Meer over Elco
Relevantie van verkeer is het doel, de verschillende kanalen zijn het middel. Mijn uitdaging als online marketeer? Zorgen dat beide elkaar versterken!
Elco Leenders
Former Lead SEA