TikTok gebruikersstatistieken Nederland (2024)

leestijd 3 minuten
18 november 2024

TikTok is vast bekend voor je. Urenlang scrollen zonder enig tijdsbesef. 

Het platform staat op de 4e plek van meest gebruikte social media platformen. De app heeft ten opzichte van vorig jaar ook een groei doormaakt. Wat dat betekent? In vergelijking met 2023 is het platform 5% gegroeid in het dagelijks gebruik.

Maar… Wie zijn die TikTokkers? Mogelijk is deze informatie slim in te zetten voor jouw marketing.

Keiharde statistieken

  • TikTok telt maar liefst 4,3 miljoen gebruikers, waarvan 2,6 miljoen dagelijks actief is. 
  • Het online platform is populair in Nederland. Het staat namelijk op de 4e plaats 
  • In 2023 had TikTok 4,0 miljoen gebruikers. Dit is een stijging van 6%.

Wie zijn deze TikTok liefhebbers?

In 2024 is de grootste leeftijdsgroep op dit platform 12-27-jarigen. Dit is een groep van 44% van alle TikTok gebruikers. 34% zit tussen de 28-43 jaar. De echte TikTok liefhebbers? Jongeren, dus generatie Z.

TikTokkers vinden succesvol zijn belangrijker dan gebruikers op andere social media kanalen. Populaire hobby’s onder gebruikers zijn reizen, shoppen en koken en bakken. 

Verder is vinden een groot deel van de TikTokkers de huizenmarkt een probleem, of de inflatie en stijgende prijzen. 

TikTok consumenten hebben meer interactie met bedrijven dan gebruikers van andere sociale media platformen. Het zal je dan ook niet verbazen, maar 37% van de gebruikers zijn wel eens beïnvloed door influencers en beroemdheden om producten te kopen.

Hoe actief zijn de gebruikers?

TikTok gebruikers zijn ook actief op andere social media kanalen. 80% gebruikt ook Instagram, 73% YouTube en 68% Facebook. Waar ze het minst op te vinden zijn? Dat is Twitch, met maar 11%.

Waar maken TikTokkers video’s over?

Nu weet je wie de gebruikers zijn en wat ze doen, maar waar hebben mensen het over op het contentplatform? Waarover gaan hun video’s? Tegenwoordig zijn het niet alleen de welbekende TikTok dansjes maar zie je ook vlogs van (bekende) TikTokkers, eten en drinken of zelfs de politiek.

Slimme marketing weetjes over TikTokkers

Waar kan je rekening mee houden in je marketing wanneer je target op TikTok gebruikers? Hier lees je de belangrijkste punten.

  • 44% van de TikTok gebruikers behoren tot de vroege meerderheid van innovatieypes. 
  • TikTokkers vinden ‘succesvol zijn’ over het algemeen belangrijker dan gebruikers van andere social media kanalen. 
  • 38% vindt het niet erg om reclame te krijgen, als ze daar maar gratis content voor terugkrijgen. 
  • Niet verrassend: 24% zet advertentieblokkers in.

Privacy

Maar houd één ding in gedachten: privacy!

Consumenten zijn namelijk niet blij met het privacybeleid van dit social mediabedrijf. TikTok was veel in het nieuws doordat toezichthouders in Europa zich hierover zorgen maken. Zo is het beleid op het laatste moment veranderd. Je mag bijvoorbeeld geen reclame maken die specifiek gericht is op een persoon. Het is belangrijk dat jij als marketeer stilstaat of het moreel acceptabel is om deze gegevens van gebruikers te verzamelen. 

Maar hé, er zijn ook andere manieren om reclame te creëren op de content app. Doe even wat research en kijk wat bij je past.

Even samengevat

TikTok staat op nummer 4 als populairste communicatiekanaal in Nederland en doet het ontzettend goed. We zien veel interactie met bedrijven. Kortom, het is de ideale app om videocontent te maken en te communiceren met (potentiële) klanten. Weer een manier om meer bewustzijn te creëren voor je merk. Probeer het, ontdek de voordelen en met deze kennis word je binnen no time een pro op TikTok.

Meer leren over TikTok? Download onze whitepaper!

Bronnen: Statista, Nationale Social Media Onderzoek 2024, Digital 2024: The Netherlands

Lees meer over