Vanuit AdWords, organisch en social komt genoeg verkeer binnen, maar op een of andere manier converteren je bezoekers niet of kan je geen goed onderscheid maken in de leads.
Dan zijn automation flows de oplossing om je te helpen. Ze maken het leven niet alleen een stuk makkelijker, maar zorgen er ook voor dat je steeds meer weet over je klanten. Maar welke flows zijn nu echt belangrijk? Lees hieronder mijn top 7 flows.
1. Onderwerp-gerelateerde flow
Een onderwerp gerelateerde flow verschilt nog niet eens zo heel veel van e-mail marketing. Iemand schrijft zich in voor een nieuwsbrief, download een e-book of schrijft zich in voor een event. Voor elk van deze onderwerpen wil je na de actie de juiste boodschap meegeven. Hiervoor zijn deze flows super handig!
Je stuurt een bedankmail en kunt hierin het onderwerp nog verder uitlichten. Wil je nog een stap verder gaan dan stuur je er nog 1 of 2 mails achteraan. Hierin vertel je bijvoorbeeld nog meer over het onderwerp of ga je sturen op onderwerp gerelateerde zaken.
2. Tijd-gerelateerde flow
Waar de onderwerp-gerelateerde flow zich vooral richt op een stap-voor-stap proces, richt deze flow zich juist op een variabele. Je gaat bij deze flow juist uit van een datum, denk hierbij aan een geboortedatum of een datum van een event. Je bouwt je flow hierom heen en zorgt ervoor dat er 3 dagen voor het event een reminder wordt gestuurd.
Het voordeel van tijd gerelateerde flows is dat je zowel voor als na een specifieke datum e-mails kunt verzenden.
3. Lead nurturing flow
Merk je dat jouw bezoekers veel acties ondernemen, maar nog niet converteren, dan zijn de lead nurturing flows van belang! In deze flow ga je de lezer sturen naar een conversiepunt.
Je begint eigenlijk zo breed mogelijk en gaat na acties van de lezer steeds dieper in op het onderwerp. Haakt de lezer in de tussentijd af dan zal deze een stuk minder belangrijk zijn dan degene die alle 3 de e-mails heeft geopend en ook daadwerkelijk een actie heeft ondernomen
4. Sales flow
De meeste marketing automation flows zijn bedoeld voor consumenten of zakelijke klanten, maar juist de interne flows kunnen het een organisatie een stuk makkelijker maken!
Wil je ervoor zorgen dat sales zelf niet meer in het systeem hoeft te duiken om te weten of een sales qualified is? Dan kun je een sales flow instellen waarbij de salesafdeling een notificatie krijgt wanneer een lead sales qualified is.
Daarnaast kun je direct de informatie van de lead naar sales sturen en hoeven ze alleen nog maar contact op te nemen.
5. E-commerce flow
Waar over het algemeen Marketing Automation wordt ingezet voor B2B of non e-commerce B2C is er wel degelijk een mogelijkheid voor e-commerce om gebruik te maken van Marketing Automation. Meestal vergt dit wel wat pas-en-meetwerk, maar dan heb je ook wat!
Voor de e-commerce flow kun je gebruikmaken van een verlaten winkelwagen campagne, transactionele e-mails en review e-mails. Het voordeel ervan is dat je alle data op een plek hebt staan zodat je gemakkelijk je flows kunt evalueren en verbeteren.
6. Intentie flow
Heb je bezoekers die vaak terugkeren op je website, maar verder weinig doen? Met de intentie flow kan je deze bezoekers misschien wel laten converteren!
Het verschil met de lead nurturing flow is dat je je niet gaat richten op een actie van de bezoeker, maar wat de bezoeker mogelijk wil. Bezoekt iemand je blog vaak en heb je het e-mailadres? Stuur dan e-mails met blogartikelen over verschillende onderwerpen of geef een sneak peak. Zorg ervoor dat je de bezoeker de informatie geeft waar hij of zij opzoek naar is voordat degene er echt op zoek naar is!
Weet je dat er over 3 dagen een nieuwe blogpost aan komt? Stuur dan 1 dag van tevoren een e-mail met een preview van de nieuwste blog met een mogelijkheid om deze te downloaden. Zo heb je toch weer extra informatie waar je op kunt sturen.
7. Cross device flow
Iedereen zit tegenwoordig op zijn mobiel, maar de meeste downloads en aankopen gaan nog steeds via desktop. Nu is dat op zich geen probleem, maar wil je natuurlijk graag weten wat iemand buiten de desktop om op je website doet. Hiervoor is een cross device flow de oplossing.
Wanneer je eenmaal een e-mailadres hebt kun je je boodschappen zo inzetten dat een e-mail wel op mobiel gelezen moet worden. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde content op mobiel wel laten zien en op desktop niet.
Andersom is dit natuurlijk ook mogelijk. Zodra iemand dan vanuit die e-mail je website bezoekt kan je deze dus volgen op mobiel en desktop.
BONUS! 8. De ik weet niet waar ik moet beginnen flow
Opzetten van Marketing Automation flows is niet lastig als je weet wat je gaat mailen naar wie en wanneer. Maar juist het proces van tevoren is lastig. Hoe weet je nu welke boodschap je naar wie je gaat mailen en wanneer? En dan hebben we het nog niet uit de duizenden mogelijkheden in de flows.
Wil je aan de slag met Marketing Automation flows, maar lukt het niet helemaal om de belangrijkste flow te maken? Neem eens vrijblijvend contact met ons op en praat met onze Marketing Automation specialisten.