Topresultaten door de combinatie van GA4 en Google Ads?

leestijd 5 minuten
15 januari 2024

Key Takeaways

  • GA4 en Google Ads vormen samen een krachtig duo, bieden geavanceerde tools en inzichten voor het verfijnen van zoekcampagnes.
  • Nieuwe functies in GA4 omvatten verbeterde conversietracking, directe doelgroepintegratie met Google Ads, en verbeterde doelgroepbouwer.
  • Gratis verkenningsfuncties in GA4, zoals ‘Funnel Explorations’, en updates in attributie en acquisitierapporten bieden diepere inzichten zonder extra kosten.
  • De integratie van GA4 en Google Ads verbetert de doelgroepsegmentatie en optimaliseert campagnestrategieën voor meetbare verbeteringen.
  • Effectief gebruik van GA4 vereist het controleren van data behoud instellingen, bewustzijn van rapportage-identiteit, en begrip van verschillende attributierapporten.

Stel je voor: GA4 en Google Ads als jouw dreamteam. Net zoals met Universal Analyics. Of stel je voor dat de integraties en functies nóg beter zijn.

Want met de juiste kennis in huis versterken GA4 en Google Ads elkaar. Zo biedt dit dynamische duo geavanceerde tools en inzichten. Eigenlijk onmisbaar voor het verfijnen van je betaalde zoekcampagnes. 

Blijf lezen om te ontdekken hoe de nieuwste versie van Google Analytics 4 jouw Google Ads performance én budgetten verbetert. 

Nieuwe GA4 features

Begin 2024 opent er een nieuwe wereld in GA4. First things first: what’s new?

Conversietracking in GA4

Een echte game changer in GA4 is de nieuwe admin sectie. Dit betekent gestroomlijnde conversietracking: eenvoudiger en krachtiger dan ooit tevoren. Ook kun je in de gratis versie van GA4 nu tot 30 doelen instellen (in plaats van 20), en deze zelfs hergebruiken! 

Wat dit betekent voor jou? Je kunt op elk moment je conversies archiveren, of in- of uitschakelen. Zo stel je makkelijker seizoensgebonden of micro-conversies in. En heb jij meer flexibiliteit om je marketingdoelen te bereiken. 

Directe doelgroep integratie: bereik slimmer je Google Ads publiek

Een andere heel belangrijke verbetering in GA4? Dat is de directe integratie van doelgroepen met Google Ads. Zo verschijnen je audiences automatisch in Google Ads. YES, geen gestress in dit ooit handmatige proces. Deze nieuwe feature opent een wereld van mogelijkheden om jouw ideale publiek te bereiken en te verbinden.

Wat je moet doen? Ga naar de instellingen van Google Analytics waar je Google Ads kunt vinden binnen het onderdeel ‘Productkoppelingen’. Deze koppeling deelt automatisch je conversies en audiences. Hoe je jouw doelgroepen bekijkt? Via gedeelde bibliotheek in Google Ads kies je voor ‘Doelgroepbeheer’. 

Maar dat is nog niet alles…

Andere soorten audiences

Ook de doelgroepenbouwer in GA4 is nog beter en sterker. Eerder las je al hoe je slimmer adverteert met nieuwe GA4 audiences. Nu creëer je moeiteloos doelgroepen met ‘rijke voorwaarden’. Minder beperkingen: dimensies, metrics en gebeurtenissen binnen handbereik. 

Stel, je wilt gebruikers zien die jouw blogposts lezen én meer doen. Met GA4 bouw je diepgaande sequenties, gericht op acties én tijd. En het beste? Jouw op maat gemaakte doelgroepen staan direct klaar voor gebruik in Google Ads. Makkelijk, effectief en helemaal afgestemd op jouw wensen.

Gratis verkenningsfuncties in GA4

Een andere verrassing? Bepaalde functies waar je eerder in GA4 voor betaalde, krijg je nu gratis en voor niks. Neem bijvoorbeeld de ‘Funnel Explorations’-functie. Nu deze gratis beschikbaar is, bouw je verschillende krachtige funnels. In een klik doe je aanpassingen. En deze functie is beschikbaar voor remarketingdoelgroepen. Zonder extra kosten.

Updates in attributie en acquisitierapporten

Een van de meest onbegrepen onderdelen in GA4: attributie. Zonde! Want zo onthul je de echte impact van je marketinginspanningen. 

De verschillende attributie methoden zoals first-click en last-click zijn verdwenen ten koste van data-driven attributie als standaard. Je kunt kanalen nog wel vergelijken met last-click binnen het onderdeel Advertising. 

Gebruikersacquisitie rapport

Naast het overzicht heb je drie typen acquisitierapporten waar je de herkomst van je bezoekers kunt bekijken. Het gebruikersacquisitie rapport toont als dimensie de standaardkanaalgroep voor nieuwe gebruikers. Dit rapport vertelt je hoe nieuwe gebruikers jouw website of app voor het eerst gevonden hebben. 

Realtime rapport

Het realtime rapport toont de gebruikers die op dit moment actief zijn. De bron die je in dat rapport ziet is ook de eerste bron van herkomst en dus niet de meest recente bron.

Verkeersacquisitie rapport

Het rapport verkeersacquisitie is gebaseerd op sessies en helpt je te begrijpen hoe je betaalde campagnes presteren. Sessies zijn overigens niet 1-op-1 te vergelijken met Universal Analytics. Je kunt in dit rapport ook eenvoudig switchen naar sessiebron/-medium, wat je doorgaans een specifieker beeld geeft van je kanaalprestaties. 

Je hebt nu dus toegang tot geavanceerde datagedreven attributiemodellen in zowel het advertentiegedeelte als in de rapportages. Deze modellen geven je inzicht en helpen bij het optimaliseren van jouw campagnes.

Daarnaast kun je binnen ‘Verkennen’ nu ook ‘bron/medium’ als dimensie selecteren. Dit geeft je het meest betrouwbare beeld van je kanaalprestaties, omdat daarbij alle sessies en kanalen meetellen. In plaats van maar 1 per sessie of alleen de eerste.

3 tips voor effectief gebruik van GA4

Wil je alles uit GA4 halen voor de sterkste Google Ads campagnes? Check dan zeker deze tips:

1. Controleer je data behoud instellingen: De standaardinstelling is de laatste twee maanden. Voor een uitgebreid overzicht zorg je ervoor dat je dit instelt op 14 maanden.

2. Blijf bewust van je rapportage-identiteit: Vermijd valkuilen door je Google-signalen uit te schakelen.

3. Begrijp de verschillende attributierapporten: Een goede kennis van attributie kan het verschil maken in je strategieën.

Groeien in jouw campagnesultaten?

Door GA4 en Google Ads samen te gebruiken, krijg je diepgaande inzichten. Dit helpt je bij het verbeteren van je doelgroepsegmentatie en het optimaliseren van campagnestrategieën. Zo kom je tot meetbare verbeteringen en groei in jouw campagnesultaten.

Wil jij GA4 en Google Ads nu combineren, maar weet je nog niet zo goed waar je precies moet beginnen? Vele specialistische handen maken licht werk

Lees meer over