Verstopte mogelijkheden in Google Ads: ontdek ze vandaag nog

leestijd 6 minuten
19 juli 2022

Vandaag neem ik jullie mee in verschillende mogelijkheden van Google Ads waarvan het bestaan niet voor iedereen bekend is. Interessant!

Loop je al jaren mee in het SEA vak, dan zul je deze mogelijkheden wel kennen. Maar als wat minder ervaren gebruiker, mis je misschien een aantal van de verborgen onderdelen van de interface.

No worries – ik ga je helpen! In deze blog ontdek je een aantal minder bekende functies binnen Google Ads die je kunnen helpen je marketingactiviteiten nóg beter te maken.

Geavanceerde besturingstechniek 

Soms moet je gewoon even zoeken naar die onderdelen. Er zijn allerlei functies en mogelijkheden die zich verbergen, simpelweg wachtend om ontdekt te worden.

Zo’n verborgen tool is de geavanceerde besturingsfunctie. Om deze te vinden, navigeer je naar Tools en instellingen > Biedstrategieën. Zoek vervolgens naar de button met het label “geavanceerde besturingselementen”.

Wanneer je het gevonden hebt, kun je twee zaken aanpassen: Gegevensuitsluitingen en Seizoensgebonden aanpassingen.

Seizoensgebonden aanpassingen en gegevensuitsluitingen

Met data-uitsluitingen kun je bepaalde data uitsluiten van de totale dataset. Dit kan handig zijn als er een meetprobleem is geweest of als je bepaalde uitschieters wil uitsluiten die zorgen voor ruis in het algoritme.

De data blijft zichtbaar, maar wordt niet langer meegenomen door het algoritme van Google Ads.

Bij een meetissue kan het zijn dat het algoritme van slag is geraakt.

Als je ineens twee keer zoveel omzet meet, is dat voor je biedstrategie een signaal om op te gaan bieden. Terwijl dit eigenlijk totaal niet het geval is. Gegevensuitsluitingen zorgen ervoor dat dit opgelost wordt.

De andere functionaliteit is seizoensgebonden aanpassingen.

Met deze methode kun je biedingen aanpassen tijdens aankomende gebeurtenissen, zoals een uitverkoop of promotie.

Gebruik seizoensgebonden aanpassingen alleen als je een serieuze verandering in conversiepercentages verwacht, omdat “Smart Bidding” seizoensgebonden gebeurtenissen al beheert.

Seizoensaanpassingen zijn ideaal voor korte evenementen van één tot zeven dagen. Ze werken niet zo goed als je ze voor langere periodes gebruikt (meer dan veertien dagen aan één stuk).

Als er een gebeurtenis aankomt waarvan je denkt dat het voordeel kan halen uit seizoensgebonden aanpassingen, maak er dan zeker eens gebruik van.

Je zegt hiermee tegen Google: “Let op, ik verwacht dat er een piek aan sales aankomt, zorg je ervoor dat je klaar bent?”.

Automatische extensies

De volgende tip is echt gigantisch goed verstopt. En eigenlijk denken wij dat Google ook niet wil dat je ’m gebruikt:

Instellingen voor automatische extensies. 

Google maakt steeds vaker zelf dynamisch extensies of copy, volledig automatisch. Alleen komen deze automatische extensies vaak helemaal niet overeen met de huisstijl of boodschap die je over wil brengen. Je kunt deze ook gewoon pauzeren.

Navigeer eerst naar Extensies > Summary. Scroll naar beneden naar geautomatiseerde extensies en druk rechts op de drie bolletjes met ‘meer’. Hier klik je op ‘Geavanceerde instellingen’ en voilà, daar staan ze.

Helemaal klaar om uitgezet te worden.

Dus niet gefrustreerd raken, onthoud dat je de macht hebt om ze te veranderen!

Item bibliotheek

De item bibliotheek is eigenlijk niet verstopt. Maar er wordt zo weinig gebruik van gemaakt dat ik ‘m toch even meeneem. 

Het is net als een drive waar je al je afbeeldingen en banners gegroepeerd kunt opslaan. In de item bibliotheek kun je zelf mappen aanmaken. Sorteer bijvoorbeeld gemakkelijk je beeldmateriaal op basis van seizoenen / promoties etc.

Gebruik je veel verschillende content? Dan is dit een hele fijne tool!

De functie ‘Video maken’ zit hier wél aardig verstopt. Je vindt het onder hetzelfde kopje.

Zo kun je meteen een mooie video maken van je afbeeldingen. Wat handig kan zijn voor Performance Max.

Migratie tool Performance Max

Performance Max?

Een beetje SEA specialist weet al een paar maanden dat dit eraan zit te komen.

Google verandert continu de manier waarop we dingen doen.

Soms gaat het om kleine zaken, zoals een nieuwe knop of lay-out in de interface. Maar soms is het een grote verandering die van invloed is op de manier waarop we elke dag werken.

Voor sommigen een vloek, voor anderen een zegen. Hoe je er ook over denkt, je zult ermee moeten leren werken. 

Google gaat de Smart Shopping campagnes vanzelf omzetten, echter kun je dit nu ook al zelf doen. Ga naar je Shopping campagnes, klik op de aanbevelingen en voilà daar is de one-click migratie tool van Google.

Let op: je moet daarna nog wel het een en ander zelf aanvullen, maar het is een gemakkelijke manier om je huidige Smart Shopping set-up aan houden.

Als je net als de meeste marketeers bent, heb je Performance Max waarschijnlijk minstens één keer vervloekt. We krijgen niet veel informatie over de verdeling van de uitgaven per kanaal.

Wij dagen je uit om eens in het tabblad ‘rapporten’ te duiken en te zien welke inzichten je kunt vinden.

De eerste stap is toch om een beter inzicht te krijgen in waar je geld naartoe gaat.

Dus ga je gang, waag de sprong en kijk wat je kunt ontdekken over de prestaties van jouw Performance Max campagne.

Portfolio biedstrategie

Old school, maar nog steeds alive and working: de portfolio biedstrategieën. 

Portfolio bidding is een fijne manier om meerdere campagnes tegelijk te beheren.

Het is heel simpel: waar je normaal één strategie per campagne hanteert, gebruik je hier één biedstrategie voor meerdere campagnes samen.

Nu komen we bij het verstopte onderdeel. Je kunt hier onder geavanceerde instellingen nog werken met een maximale CPC.

Zo kun je een tCPA of tROAS instellen waarbij je zelf je maximale klikprijs bepaalt. Dit kan bij een losse biedstrategie niet.

Spoiler Alert: tCPA en tROAS gaan uitgefaseerd worden naar conversies en conversiewaarde maximaliseren.

Dikke kans dat met deze uitfasering uiteindelijk ook deze tool gaat verdwijnen.

Klantwaarde

Ready voor de eerste stap richting CLV?

Denk dan eens na over optimaliseren richting de klantwaarde over de afgelopen 12 maanden. Deze optie zit onder ‘Meerwaarde voor de klant’ bij het tabje ‘Meting’.

Je ziet hier precies hoeveel weken een klant gemiddeld klant is. Maar ook hoeveel de gemiddelde klant qua omzet opbrengt over langere tijd. 

Zie eenvoudig de verdeling tussen je waardevolle klanten, gemiddelde klanten en eenmalige klanten. Bedenk hoe een strategie ervoor zorgt dat het aandeel waardevolle klanten groter wordt en analyseer of de strategie werkt.

6 mooie tips om mee aan de slag te gaan!

Heb je alles doorgevoerd? En ben je op zoek naar meer? Toevallig al gehoord over rapportage van conversies met winkelwagengegevens en costs_of_goods_sold? Er zijn altijd nieuwe dingen te ontdekken in Google Ads. Dat maakt het vak zo mooi. Neem contact op als wij je ergens bij kunnen helpen!

Guy Schepers
Lead SEA

Meer over Guy

Online marketing evolueert continu, voorop blijven lopen is daarom essentieel en juist ook datgene wat het vak zo mooi maakt.

Guy Schepers
Head of Paid

Lees meer over