In een tijd waarin technologie zichzelf steeds verder (én steeds sneller) ontwikkelt, is het belangrijk dat je up-to-date blijft. Ook binnen voice search gaan de ontwikkelingen in sneltreinvaart. In een eerder blog zijn we hier al dieper op in gegaan en hebben we gesproken over voice search en de kracht ervan. En ook waarom het zo belangrijk is om rekening te houden met de ontwikkelingen van voice search. In dit blog vertellen we meer over het laatste onderzoek van Google op het gebied van chatbottechnologie. Lees je mee?
De gevolgen van assistenten voor jouw content
Marketeers zijn alledaags bezig met het optimaliseren van hun content. Er worden pagina’s geoptimaliseerd voor de zoekmachines om te zorgen voor een optimale vindbaarheid. Voor de virtuele assistent is het belangrijk om informatie met een consequente structuur te hebben, die ze kunnen herkennen. Daarom is het belangrijk daar rekening mee te houden bij het optimaliseren van content.
Tegenwoordig is het de vraag die de interactie bestuurt, waarop alleen concrete antwoorden worden geleverd. Mocht je dus geen antwoord geven op de vraag die aan de assistent gesteld wordt, dan word je snel overgeslagen. Hierdoor is het van belang om geen overbodige content te realiseren, het kan namelijk de dialoog verstoren.
Google en taal
Taal is genuanceerd en aanpasbaar; het is een communicatiemiddel waarmee op verschillende manieren boodschappen overgebracht kunnen worden. Google is altijd al bezig geweest met taal. In het begin wilden ze alleen web vertalen, maar tegenwoordig zijn ze veel verder in het ontwikkelen en het begrijpen van taal. Ze hebben recent een nieuw taalmodel ontworpen om een gesprek te voeren met een mens zonder informatie te herhalen. Het zogeheten LaMDA model.
Nieuwe ontwikkeling LaMDA
LaMDA staat voor Language Model For Dialogue Application en is de laatste onderzoeksdoorbraak van Google. Het draagt bij aan het verbeteren van de conversatie. Het model is vergelijkbaar met andere bestaande modellen maar er zit wel degelijk een verschil tussen dit systeem en andere chatbots.
Een chatbot met deze vaardigheden zou feilloos natuurlijke conversaties met mensen kunnen voeren. Het is namelijk natuurlijk voor mensen om onderwerpen met elkaar te verbinden in een gesprek. Dit doen we allemaal én in vrijwel iedere conversatie. Het gesprek kan starten over het logo van Google, verder gaan over waarom Google de kleur rood voor de ‘O’ kozen en eindigen in waarom je geen rode auto’s moet kopen. Gesprekken kunnen dus door hun open einde op een bepaalde plaats beginnen en heel ergens anders eindigen. Het aanpakken van deze situaties zal de chatbottechnologie compleet revolutioneren.
De vaardigheden
Aan de vaardigheden die toegepast kunnen worden in een conversatie is jarenlang gewerkt. LaMDA is gebouwd op Transformer, een neutrale netwerkarchitectuur die Google Research in 2017 heeft uitgevonden. Die architectuur levert een taalmodel op dat kan worden getraind op dialoog. Het kan woorden lezen, aandacht besteden aan de verbinding tussen de woorden en vervolgens voorspellen welke woorden daarna zouden kunnen komen. Uit eerder onderzoek van Google in 2020 is gebleken dat op Transformer gebaseerde modellen over vrijwel alles konden leren praten. Sindsdien is er ontdekt dat LaMDA na een goede training kan worden bijgesteld om sensitiviteit en specificiteit van zijn antwoorden behoorlijk te verbeteren.
Het leven wordt steeds makkelijker gemaakt door allerlei nieuwe ontwikkelingen en technologieën. We gaan een tijd tegemoet waarin robots en chatbots steeds vaker aan bod gaan komen. Momenteel zit LaMDA nog in de ontwikkel- en testfase. Er wordt verwacht dat het de komende jaren naar buiten zal komen rollen. Wij zijn in ieder geval benieuwd wat dit onderzoek teweeg gaat brengen!