Adverteren op je eigen merknaam in Google… doen of niet?

  • 60% branded kosten bespaard

  • Besparing van 64% van het totale Google Ads budget

  • Daling van 20% in paid clicks

Cortina is één van Nederlands bekende fietsmerken. Het bedrijf verkoopt haar fietsen zowel online als offline (direct en indirect).

De uitdaging

Cortina’s bekendheid leidde tot 78% advertentiebudget in Q1 + Q2 in 2022. Ondanks concurrentie stond het op 29% organisch bovenaan.

Het doel voor Cortina was meer marktaandeel door het optimaliseren van SEA/SEO en 20% besparen op sterk organische zoektermen.

De route naar resultaat

Om veilinginzichten en conversies uit Google Ads en rankings uit Google search Console samen te brengen in Google BigQuery, is Adverity ingezet. Voor de analyse en monitoring is een Google Data Studio dashboard ontwikkeld, met de gecombineerde BigQuery dataset als input.

  • 10 dynamische campagnes voor de top 10 organische posities gemaakt in Channable
  • Google Ads werd automatisch geoptimaliseerd
  • CPC-biedingen werden dagelijks op- of afgeboden met automatische regels

Uitkomsten

Op jaarbasis was er een daling van 60% aan branded spend.

Er werd met 64% bespaard op branded budget, waardoor er er meer kon worden besteed aan het non-branded budget, welke uiteindelijk steeg met 221%.

De daling van 20% in paid clicks werd door het organisch verkeer opgevangen, welke met 38% steeg. De automatische optimalisaties in Google Ads zorgde uiteindelijk voor een dalend CPC met 26%.