Ontwikkelingen op privacy en adblocker gebied maken dat iedere marketeer tegenwoordig beslissingen moet nemen op slechts een gedeelte van zijn totale data. Onze partner TraceDock stelt dat tot wel 25% van onze cruciale marketing data beïnvloed wordt door adblockers, ETP- en ITP technologie.
De voordelen van TraceDock
Businesscase voor jouw organisatie?
Het Fingerspitz Data & Automation team helpt je graag op weg, neem contact op voor meer informatie of een implementatie. We maken met alle plezier een businesscase specifiek voor jouw organisatie, om de impact van TraceDock op de omzet in te schatten. Het enige wat we hier voor nodig hebben is toegang tot Google Analytics.
De strijd tegen geblokkeerde data
Bij Fingerspitz denken we graag ieder moment van de dag na over online marketing. Waar we nóg liever over nadenken, is hoe we aan de hand van data online marketing besluiten kunnen nemen. Waardevolle inzichten uit je data halen kan alleen als je er het meest complete beeld van hebt.
Lees ook onze blog ‘Hoe jij de strijd tegen geblokkeerde data wint‘: hierinleggen we je verder uit welke soorten cookies er zijn en wat de invloed is van ITP voor bijvoorbeeld Google Analytics.
Wat bedoelen we met ETP & ITP?
Adblockers zijn inmiddels een gemeengoed voor veel websurfers, maar ze zijn nog altijd een doorn in het oog voor ons als marketeers. Wat bedoelen we dan met de ETP en ITP technologie? ITP (Intelligent Tracking Prevention) zijn de trackers die ervoor zorgen dat je data in de Safari browser minder waardevol en accuraat wordt. ETP (Enhanced Tracking Protection) zijn de vergelijkbare trackers die in combinatie met adblockers ervoor zorgen dat je marketing data geblokkeerd wordt in browsers als Edge, Firefox en Brave.
Je raadt het natuurlijk al: met de tooling TraceDock heeft Fingerspitz een partner aangesloten waardoor we niet langer belangrijke inzichten kwijtraken door cookieverlies en missende data in Google Analytics.
Hoe het werkt?
Wanneer de levensduur van cookies op je website wordt beperkt door ITP, signaleert TraceDock dat en zal het vanuit haar eigen subdomein een nieuwe cookie aanmaken. Deze zogeheten server-side cookie wordt niet beïnvloed door de ITP beperkingen en heeft een levensduur tot 180 dagen. Met behulp van TraceDock kun jij besluiten weer nemen op basis van complete attributiemodellen.