Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.

Benieuwd naar welke trends het data & automation landschap in 2022 gaan bepalen? Je leest (en luistert) ze hieronder!

Op het gebied van data & automation zijn er een aantal topics die ook dit jaar al hoog op de agenda stonden. Daarnaast zien we ook een aantal nieuwe trends voorbij komen, zoals bijvoorbeeld augmented intelligence. Data & automation is niet meer weg te denken in de online marketing wereld. Het is dan ook goed om de bijbehorende trends voor 2022 dan ook nauwlettend in de gaten te houden.

Machine Learning, server-side tracking en het wegvallen van third part cookies zijn slechts een greep uit de voorspelde trends. In dit blog nemen we jou mee in dé data & automation trends voor het nieuwe jaar, waar jij mee aan de slag kan gaan!

Hyperautomatisering blijft een hot topic

Vorig jaar werd er al actief geschreven over hyperautomatisering. Verwacht wordt dat ook in 2022 deze technologie voor veel bedrijven interessant is om processen te automatiseren. Op die manier kunnen bedrijven handmatige taken verder minimaliseren en de productiviteit verhogen. Steeds meer bedrijven werken met veel data en data extractie vereist automatisering. 

Binnen data science zie je dat veel tools tegenwoordig veel toegankelijker zijn. Met name de low-code platformen die focus hebben op snelheid en kwaliteit van het ontwikkelen van applicaties, integraties en datavisualisaties. In plaats van formulieren en workflows in code te bouwen, bieden low-code platforms drag-and-drop interfaces voor het ontwerpen van workflows en datavisualisaties die in web- en mobiele applicaties worden gebruikt. Verwacht wordt dat kunstmatige intelligentie (AI), data science en Machine Learning (ML) een nog grotere rol gaan spelen binnen hyper automation. Dit is natuurlijk ook direct toepasbaar binnen personalisatie in e-mails en op de website.

Server-side tracking

Server-side tracking is niet nieuw, maar veel organisaties hebben dit jaar wel ingezien dat het een belangrijk onderdeel wordt op veel vlakken, denk bijvoorbeeld aan:

  • Volledige controle over je eigen data
  • Meer veiligheid
  • Nieuwe bronnen
  • Website performance
  • Betrouwbaardere data; geen ad blockers etc.

Nu onder andere Google de mogelijkheden laagdrempeliger aanbiedt via Google Tag Manager, zullen er komend jaar meer organisaties mee aan de slag willen. Verwacht wordt dat in 2022 server-side tagging steeds meer de standaard wordt en third-party cookies steeds minder van belang zijn. Met server-side tracking gebruik je een Cloud server om gegevens naar de advertentieplatformen te sturen. 

Voorlopig zijn er duidelijke instructies over hoe server-side tracking in te stellen voor Universal Analytics, Google Analytics 4, Google Ads en Facebook. Maar dat geldt lang nog niet voor alle platformen, zoals TikTok, Snapchat, Bing etc. ondersteunen server-side tracking, maar hebben nog geen duidelijke instructies over hoe de server-side tracking werkt en hoe je het moet instellen. 

Tegen eind 2024 zullen namelijk Chrome en op Chrome gebaseerde browsers stoppen met cookies van derde partijen. Safari en Firefox hebben al Intelligent Tracking Prevention (ITP) geïmplementeerd die trackers kunnen blokkeren. 

Segmentatie en customer life cycle

Door het wegvallen van third party cookies en het feit dat mensen zelf bepalen we ze online willen zien, is het ook in 2022 van belang om focus te hebben op segmentatie. Een goede segmentatie zorgt er namelijk voor dat mensen precies die dingen zien, die voor hen relevant zijn en aansluiten bij hun vragen en wensen. Bij segmentatie kun je denken aan onderscheid op basis van interesses, aankoopgedrag, leeftijd, geslacht, inkomen, opleiding, maar bijvoorbeeld ook loyaliteit en koopbereidheid.

Het inzichtelijk hebben van de MarTech tools die worden gebruikt en waarvoor welke tools ingezet worden of juist samenwerken is voor segmentatie en activatie belangrijker dan ooit. Welke data is bijvoorbeeld beschikbaar in een CRM, maar juist ook interessant voor in een Customer Data Platform (CDP)? Hier liggen voor veel organisaties nog legio kansen om processen efficiënter en data doelgerichter in te kunnen zetten. 

Naast segmentatie en het inzetten van de juiste tools hiervoor, blijft ook customer retention (klantbehoud) een belangrijk aandachtspunt. Het investeren in nieuwe klanten is namelijk vele malen duurder, dan het onderhouden en servicen van bestaande klanten. Zie het dan ook als een uitdaging om klanten enthousiast en betrokken te houden. 

Door de pandemie zijn marketingbudgetten flink teruggeschroefd, wat betekent dat marketeers op zoek moeten naar nieuwe kosteneffectieve technieken. Volgens Gartner zijn de marketingbudgetten in 2021 gedaald tot hun laagste niveau ooit, van 11% van de bedrijfsomzet in 2020 tot 6,4% in 2021.

Omdat budgetten onder druk staan, is inzicht in de customer lifecycle van grote waarde om te bepalen in welke kanalen geïnvesteerd moet worden. Binnen tools als BlueConic en Google Analytics 4 gaat veel aandacht naar het bieden van een completer beeld van de klantreis. Daar is ook permissiemarketing een mooi voorbeeld van. Biedt toekomstige fans echt iets waar ze naar op zoek zijn. Je verhaal te vertellen, maar vooral ook goed te luisteren. In deze groep hoef je vervolgens niet langer fors te investeren in advertentiekosten, maar kun je gebruik maken van relatief voordelige kanalen zoals  e-mail, push notificaties en chatbots. 

Ga transparant en goed om met klantgegevens

Uit een rapport van SmarterHQ blijkt dat 86% van de consumenten zich zorgen maakt over de privacy van hun gegevens. Van hen hebben babyboomers en generatie X het minste vertrouwen, terwijl millennials en generatie Z ongeveer 47% meer vertrouwen hebben dan hun oudere tegenhangers. Denk dus goed na over wat welke gegevens je nodig hebt van gebruikers, maar ook wat je hier vervolgens mee doet. Privacy is natuurlijk al langere tijd een hot topic en dat zal ook in 2022 niet anders zijn.

De evolutie van Augmented Intelligence

Een van de populaire trends binnen data & automation is Augmented Intelligence. Dit staat voor de combinatie van robots en mensen om cognitieve prestaties te verbeteren. Volgens onderzoeksbureau Gartner zal tegen 2023 ruim 40% van de bedrijven gebruik maken van AI-geoptimaliseerde automatisering om de IT-efficiëntie te verhogen. Platformen met augmented intelligence kunnen allerlei soorten gegevens verzamelen, zowel gestructureerde als ongestructureerde, uit meerdere bronnen en deze weergeven in een 360-graden beeld van consumenten. Binnen de financiële dienstverlening, gezondheidszorg, detailhandel en reisbranche zijn er steeds meer bedrijven waar augmented intelligence wordt ingezet.

“AI is bij augmented intelligence dienend aan de mens. De technologie vult de mens aan, maar vervangt hem niet”, aldus Gerard Smit, Chief Technology Officer Benelux bij IBM in het FD


Dat geeft ook wel aan dat er altijd een samenwerking moet zijn tussen de mens en machine. Een machine kan namelijk lang niet van alles zo goed de context begrijpen als wij mensen dat kunnen. Beslissingen en keuzes op het gebied van marketing zullen daarom vaak nog door mensen worden bepaalt op basis van data uit machines. Smit noemt in het artikel een voorbeeld van een weer-app, waarbij je kunt zien of het gaat regenen maar mensen zelf beslissen om wel of niet naar buiten te gaan. Hierin geldt wel hoe beter de kwaliteit van de data, hoe meer je er mee kunt en hoe beter mensen bepaalde beslissingen kunnen maken. 

Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.

Meer over Jelmer

Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.

Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation

Lees meer over