Jelmer en Jaap hebben alvast vooruit gekeken naar het nieuwe jaar dat voor ons ligt: 2023.
Het einde van 2022 nadert en dat betekent dat het nieuwe jaar helemaal niet zo ver meer van ons verwijderd is.
Wil je de nieuwe trends binnen data, automation en martech ontdekken?
Je leest (en luistert) ze hieronder!
Jaap Jacobs (Managing Director) gaat samen met Jelmer Dingemanse (Manager Data & Automation) in gesprek over enkele topics die komend jaar op de agenda staan.
Voor 2023 zijn er verschillende trends die opnieuw terugkeren, zoals server-side tag management en data warehousing.
Binnen het digitale landschap is er door het gebruik van adblockers en browsers, zoals Safari of Firefox die cookies na 24 uur wissen, steeds minder data beschikbaar en blijven we op zoek gaan naar manieren om data gaps aan te kunnen vullen.
Op die manier is data accurater en zijn de inzichten waardevoller.
Met server-side tag management zijn we namelijk minder afhankelijk van browsers voor het verzamelen van waardevolle bezoekersdata en met een datawarehouse kunnen we alles centraal opslaan in de cloud.
Ook blijft de toenemende druk rondom privacy internationaal zorgen voor veel onzekerheid. De trends worden sterk beïnvloed door deze problemen binnen het data, automation en martech landschap.
Server-side Tag Management
Net als in 2022, is Server Side Tracking een mogelijke oplossing voor het zo goed mogelijk blijven verzamelen van gebruiks- en gebruikersdata op een website, zonder het gebruik van third party cookies.
Enkele voordelen zijn:
- Betrouwbaarheid: data uitwisseling wordt volledig first party en daarmee onafhankelijk van de browsers van gebruikers (ITP, ETP, ad blockers, connectie uitval, content security policies). Je kunt data eerst bewerken of anonimiseren voordat je deze deelt met (derde) partijen.
- Privacy & data veiligheid: je bent volledig in controle over- en eigenaar van alle data in je (Google) Cloud project.
- Data uitwisseling- en opslag zijn beter te beveiligen (minder kans op hacks en data lekken). Je kunt data eerst bewerken, anonimiseren of filteren voordat je deze doorstuurt.
- Snellere website met betere gebruikservaring: de workload verplaatst van de browser van gebruikers naar de server. Vooral de hoeveelheid third party JavaScript vermindert. Korte laadtijden hebben een positive imact op de SEO vindbaarheid (Core Web Vitals).
Data warehousing
Het moderniseren van de eigen martech stack blijft voor veel bedrijven een uitdaging.
Doordat er steeds meer tools bij blijven komen in het martech landschap, worstelen organisaties met data silo’s.
Tools opereren in veel gevallen nog apart en praten te weinig met elkaar.
Met een data warehouse in de cloud, bijvoorbeeld Google BigQuery, kunnen we steeds meer een single point of truth creëren.
De cloud komt met een nieuw infrastructuur model dat ons zal helpen om data stacks snel, programmatisch en on-demand te kunnen bouwen, met behulp van cloud-native ideeën.
Het kiezen van een goede datawarehouse is dus belangrijk.
Naast toenemende vraag in martech inventarisaties, zijn bedrijven en organisaties ook steeds bewuster bezig met het selecteren van bepaalde tools en hoe deze op elkaar kunnen inspelen.
Actionable dashboards
Dashboards met nietszeggende cijfers zijn er genoeg.
Het analyseren van dashboards die verschillende databronnen bij elkaar brengen en inzichten bieden, leiden tot (meer) actie.
De acties die je uitvoert, hangen af van de metrics die een correlatie hebben met elkaar.
Een goed dashboard biedt de perfecte basis voor gedegen beslissingen. Ook zullen veel organisaties zelf meer moeten gaan doen aan kennisontwikkeling op het gebied van data analyse.
Draagvlak en begrip voor nieuwe ontwikkelingen die gemaakt worden op data, moeten ook intern beter aangepakt worden.
First Party Strategie
Extra informatie leidt tot extra data analyses of juist klantprofielen die verder verrijkt zijn.
De manier waarop we waarde leveren aan onze bezoekers is aan het veranderen en het is belangrijk dat jij als bedrijf nadenkt over hoe je deze nieuwe realiteit het beste kunt aanpakken.
Voor een goede first party strategie moet je goed nadenken over hoe je kwalitatief bezoekersverkeer naar je website haalt.
Daarnaast is het van belang dat je kijkt naar mogelijkheden waarin de bezoeker zich ‘kenbaar’ maakt.
Met deze gegevens creëer je namelijk je eigen database met 1st party data en ben je minder afhankelijk van advertentieplatformen (3th party cookies).
Denk aan inschrijvingen op een nieuwsbrief, maar ook andere contact intenties.
Een goede growth strategy kan dan ook bepalend zijn voor het succes ervan.
Denk daarbij niet alleen aan de hoeveelheid data, maar ook over hoe je die wilt gebruiken.
Consent Management
Inmiddels hebben we allemaal wel een banner/cookiewall, maar heeft 90% van de organisaties het aan de achterkant niet op orde.
Nu is dat nog geen ramp, maar met de stijging van de huidige ontwikkelingen zal er in de toekomst toch echt meer aandacht aan besteed moeten worden.
One Trust, een vergelijkbare tool aan Cookiebot, wordt door een privacy partij uitgedaagd de cookiemelding zo aan te passen dat de cookies met één druk op de knop verwijderd kunnen worden.
Ook de switch naar Google Analytics 4 (GA4) gaat privacy-vriendelijker zijn, omdat er o.a. bijvoorbeeld geen ip-adressen meer worden opgeslagen.
Personalisatie
Al meerdere opeenvolgende jaren is personalisatie een trend en de komende jaren wordt het alleen nog maar belangrijker.
Naarmate meer en meer bedrijven personalisering strategieën invoeren, zullen klanten dit als de norm gaan verwachten.
Van ETL naar ELT
Gegevens zijn de nieuwe valuta in het bedrijfsleven.
De toename van gegevens betekent ook dat we veel meer te maken krijgen met data transformaties om databronnen met elkaar te kunnen verbinden.
Hierin zien we dat ETL tooling —wat staat voor Extract, Transform en Load— steeds belangrijker wordt voor een goed gestroomde data pipeline.
Deze zogeheten ETL tools zorgen er namelijk voor dat we eenvoudig data kunnen ontsluiten vanuit andere tools, deze data kunnen bewerken en opschonen, om vervolgens in een ander systeem te kunnen inladen.
Doordat we dit gepland kunnen doen, wordt soms de data ieder uur ververst!
Daarnaast zien we een verschuiving naar wat meer ELT oplossing, wat staat voor Extract, Load en Transform.
Dit werkt dus net iets anders omdat de data hierin in de cloud wordt opgeslagen en vanuit daar pas getransformeerd wordt.
Google en andere cloud aanbieders bieden namelijk steeds meer mogelijkheden om het hele proces vanuit de cloud ook te kunnen draaien, zonder tussenkomst van aparte ETL tools.
Predictive modelling
Stel je besluit het marketingbudget van je bedrijf te verhogen?
Of we sturen onze loyale klanten niet langer kortingscodes?
Wat gebeurt er dan?
Dit kan uiteraard getest worden, maar het voorspellen wat er gaat gebeuren op basis van het analyseren van oude data, is een belangrijke factor voor je beslissing.
Voorspellen:
- Voorspellen van effect onafhankelijke variabelen op afhankelijke variabele (of plaatsvinden van event).
- Als je een lineaire regressie draait, maak je in principe een formule, met die formule kun je gaan voorspellen. Bijvoorbeeld hoeveel sollicitaties je in een maand verwacht ten opzichte van je marketingkosten, hierin kun je bijvoorbeeld ook seizoensinvloeden meenemen.
- Effect van prijzen van concurrenten op jouw sales, als prijs X verandert dan gebeurt Y.
Hierin zal ook data clustering in toenemende mate belangrijk worden.
Clustering is een manier om zinvolle structuren te ontdekken die de onderliggende processen, beschrijvende kenmerken en groeperingen in voorbeelden verklaren.
Verklaren:
- Verklaren van het effect van een of meerdere onafhankelijke variabelen op een afhankelijke variabele (bijvoorbeeld omzet of aantal sollicitaties).
- Verklaren van onafhankelijke variabelen op het plaatsvinden van een event (event gebeurt wel of niet, bijvoorbeeld herhaalaankoop).
Privacy blijft een belangrijk aandachtspunt, waar bijvoorbeeld een implementatie van server-side tag management bij kan helpen.
Deze trend zal dan ook verder toenemen omdat mogelijkheden hierin laagdrempeliger worden.
Naast privacy helpt het bij het accurater verzamelen van gegevens.
Ook zijn de meeste organisaties al volop bezig met implementatie van Google Analytics 4.
Echter zal hier op kennisvlak nog het een en ander bijgespijkerd moeten worden, aangezien het enorm veel kansen biedt voor analyse ten opzichte van Universal Analytics.
Wil jij eens sparren over deze trends? Neem dan contact op met onze experts!
Meer over Jelmer
Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.
Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation