De data trends voor 2024

leestijd 5 minuten
1 november 2023

Key Takeaways

  • Met het verdwijnen van cookies wordt server-side tracking belangrijker voor gegevensverzameling en- beveiliging. Een CDP biedt een compleet klantbeeld, essentieel voor effectieve multi-channel marketing.
  • In de razendsnelle datawereld is het cruciaal om een naadloze klantervaring te bieden over verschillende kanalen. Het is belangrijk om je marketingstrategie zo aan te passen dat je merk consistent zichtbaar is en om vanuit het perspectief van de klant te denken.
  • Met tools als ChatGPT duiken we dieper in data-anaylyse. Maar dataveiligheid, zoals versleuteling en regelmatige controles, blijven cruciaal.
  • Met AI voorspellende analyses verandert de benadering van klanten, waardoor er een persoonlijkere en relevantere interactie ontstaat.

In een wereld waar data zo snel stroomt als water is een totaalbeeld onmisbaar. En al helemaal als je nadenkt over de steeds strenger wordende privacyregels. De tijd tikt door en het belang van je eigen data neemt toe. 

Dat brengt je bij het volgende feit: een vooruitziende blik helpt jou volgend jaar op weg. Zo weet je hoe je in 2024 slim aan de slag gaat met je data. Lees je mee?

Integreer multi-channel marketing

Stel je voor: jouw (potentiële) klant bekijkt een product op je website. Vervolgens komt dezelfde advertentie voorbij op een social-media app, precies op het juiste moment. Het combineren van marketingkanalen is niet nieuw, maar wel noodzakelijk.

Want jij wilt toch ook overal een naadloze klantervaring bieden? Zodat jouw merk overal consistent zichtbaar is, binnen alle touchpoints in de customer journey. Denk minder vanuit ‘’wij, ons bedrijf” en meer vanuit ‘’jij, de klant‘’ om te bouwen aan duurzame relaties. Ga aan de slag met een geïntegreerde multi-channel marketingstrategie. En denk strategisch na over hoe die zichtbaarheid voor jouw bedrijf eruitziet. 

Personalisatie door de kracht van voorspellende analyses

Logisch dus dat de dagen dat ‘Hoi [naam]’ volstond allang verleden tijd zijn. Personaliseren is niet alleen een trend, het is zelfs noodzaak. Van dynamische prijzen, op maat gemaakte verpakkingen en meer: doe alles om je klantloyaliteit te versterken.

Maar dat is niet het enige. Want voorspellende analyses tillen jouw personalisatie naar een volgend niveau. AI en machine learning helpen je daarbij. Zo ontvangt je klant bijvoorbeeld precies een aanbieding als het nodig is, tegen een gewillige prijs. De mogelijkheden om een Customer Data Platform (CDP) te integreren met AI toepassingen zijn wat dat betreft eindeloos.

Tools zoals de AI workbench binnen BlueConic maken dit mogelijk. Je kunt dan voorspellingsmodellen vanuit externe bronnen uitvoeren en aanpassen. Het resultaat? Maximaal gepersonaliseerde marketingcampagnes en een ultieme klantervaring. 

Het einde van de Cookie Era

Dit is toch wel de meest impactvolle trend van het moment. Vergeet de koekjes bij de koffie. It’s official: Chrome stopt in 2024 met cookies verzamelen. Pink een traantje weg en zeg maar vaarwel tegen je data vanuit derden. 

Wat dat betekent voor jou? Ga op zoek naar mogelijkheden; denk bijvoorbeeld aan server-side tracking.

Server-side Tag Management: het nieuwe normaal

Dit wil je niet missen. Want doordat het Cookie era eindigt, wordt een nieuw tijdperk ingeblazen. Geen data in de browser van je bezoeker, maar dataverzameling aan jouw eigen serverkant. Met andere woorden: server-side Tag Management. 

De voordelen? Betere data veiligheid én efficiëntie. Jij bent in controle. En zelfs als je denkt dat iets niet server-side te meten valt, zijn er zat oplossingen die je verder helpen. Leer via deze video meer over de beweging van client-side naar server-side tracking

Jouw entree naar een CDP?

Maar server-side tracking is niet het enige. In het verlengde van multi-channel marketing ligt de inzet van een Customer Data Platform (CDP). Want een CDP geeft jou een eenduidig beeld van je klant. Tegelijkertijd is dit systeem toegankelijk voor zowel technische- als marketingteams. Pak alle beschikbare features met beide handen aan. Want het is tijd om met jouw business écht waarde uit je klantgegevens te halen. 

Deze video leert je meer over de voordelen en implementatie van een CDP

Next level data analyses via ChatGPT4

Help, al die bergen met data?! Geen zorgen, want de toekomst van data-analyse ligt in de handen van krachtige AI tools. Zo heeft ChatGPT4 functies als de Advanced Data Analysis tool. Zo verkrijg je diepgaande inzichten uit ruwe data. Je kunt zelfs met de Code Interpreter ruwe data uploaden (zoals Google Ads data) en correlaties laten maken. Maar let op: blijf altijd met een kritische blik jouw resultaten dubbelchecken. Voor een sterke controle van je werk is kennis van o.a. Python belangrijk.

Het belang van datamigratie & warehousing

Cloud computing is de toekomst. Dat begrijp jij natuurlijk. Maar met 2024 in het vooruitzicht wordt datamigratie essentieel. En het gaat niet alleen over migratie. Het gaat ook over het nemen van snelle beslissingen, automatische data-mapping en bijvoorbeeld continue monitoring ten behoeve van data governance. 

Data safety first

Misschien voel je je overweldigd door alle data (info). Besef: met grote data komt grote verantwoordelijkheid. Daarom zijn encryptie, multifactor authenticatie en regelmatig security audits nodig. Trust is key; jouw klantdata moet altijd veilig zijn. 

Data governance is geen sexy onderwerp. Wel iets waar je je volgend jaar nóg bewuster van moet zijn. Denk na welke nieuwe mogelijkheden je ondersteunen. En werk binnen jouw organisatie met duidelijke richtlijnen. Want hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je niet zomaar alle (klant)data in open source AI-toepassingen stopt?

Aanpassen of achterblijven?

In de wereld van data is verandering het enige constante. De keuze is aan jou: pas jij je aan of blijf je achter? Want de toekomst van data is nu. Gelukkig ben je bewapend met deze kennis.

Twijfel je hoe je een stap voor blijft? Investeer samen met ons in de juiste technologieën en strategieën

Meer over Jelmer

Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.

Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation

Lees meer over