Het geheim van een sterke marketing automation strategie: 4 stappen

leestijd 5 minuten
6 oktober 2023

Effectief en efficiënt communiceren met je (potentiële) klanten. Het is belangrijker dan ooit, zeker in een cookieloze wereld. Maar hoe doe je dat, aanspreken op het juiste moment met de juiste boodschap? Dat kan met de inzet van marketing automation. Tenminste, als je jouw doelgroep goed begrijpt. Iedere stap van de klantreis. 

Dat klinkt misschien als een hele opgave. Maar let op, want eigenlijk is het simpel. Je hebt alleen een flinke hoop (first party) data nodig… Verder maakt het niet uit of je bedrijf een ambitieuze nieuwkomer is, of al een gevestigde naam. 

Ook jij kan aan de slag met een succesvolle marketing automation strategie. Dus, wat houdt je tegen? Lees verder hoe je deuren opent naar hogere leadgeneratie en winstmaximalisatie.

Kijk je liever? Ïn onderstaande video leert Jaap jou hoe je bouwt aan een sterke marketing automation strategie:

Waarom marketing automation?

De voordelen van marketing automation zijn wel duidelijk. Daarbij is het ook jou niet ontgaan dat het internetlandschap verandert. En snel ook. Third party cookies verdwijnen als sneeuw voor de zon. Eigen data is je krachtigste wapen. Zo blijf je je concurrentie voor. Maar als je daar effectief mee om wilt gaan, is een verandering in je strategie vereist. Jouw antwoord? Marketing Automation.

Data is je basis

Om marketing automation strategisch in te zetten, begin je bij de basis: data. Want elke actie, elk formulier, elke klik – ze vertellen allemaal een verhaal. Vanuit bruikbare gegevens maak je sterke beslissingen. Een zorgvuldige data-analyse helpt je om waardevolle gegevens te onderscheiden van ruis. Zo vorm je de basis voor slimme leadscoring.

Stap 1: bepaal je doelgroepen

Bij marketing automation draait alles om het aanspreken van individuen. Juist niet schreeuwen naar een menigte. Op ieder moment dat je contact legt met een persoon, bepaal dan in welk doelgroepsegment je hem/haar indeelt. Zie jouw doelgroep als je beste vriend. Leer je ontvangers kennen. Wat houdt ze ‘s nachts wakker? Welke dromen hebben ze? Zo maak je je marketing persoonlijk, doeltreffend en onweerstaanbaar.

Tip: Laat data jouw gids zijn. Duik in je interne data en voed het met marktonderzoek om de pijnpunten en verlangens van je doelgroep te ontdekken.

Stap 2: definieer je doelen

Gewapend met doelgroepinzichten is het tijd om je marketingmachine aan te zwengelen. Maar niet zonder concrete doelen. Wat wil je bereiken? Alleen zo ontdek je welke activiteiten brandstof zijn voor je marketing automation raket. 

Onthoud dat marketing automation verder gaat dan alleen e-mails. Als je je alleen daarop focust, beperk je jezelf. Durf groter te denken. 

Tip: Bepaal je doelen en aanpak op basis van waar je leads zich bevinden in de customer journey. Awareness, interesse, besluitvorming, actie – pas aan op elke fase.

Stap 3: 2 – 1 – actie

Marketing automation draait erom dat je je data omzet in acties. Dat doe je op twee manieren: door leadscoring in te stellen en workflows te bouwen.

Lead scoring kent door bepaalde acties waarde toe aan je (potentiële) klant. Welke handelingen vertellen jou of je lead écht klaar is voor een aankoop? Wat triggert? Dit weet je alleen als je je doelgroep echt kent.

Doordat je kennis hebt van wat je doelgroep triggert, kan je activiteiten die daarop inspelen automatiseren. In je gekozen marketing automation tool bouw je sales funnels en work flows. Vergeet daarbij niet om goed na te denken over de beste kanalenmix. Ga je ook aan de slag met social media, SMS en on-site personalisatie? 

Stel alles in zodat je met jouw communicatie de aandacht van je doelgroep trekt. Door deze slimme acties voed je hun nieuwsgierigheid. En verhoog jij uiteindelijk je omzet. 

Tip: Werk met first party data. Vergeet third party cookies; creëer jouw eigen waardevolle bron van klantinzichten voor de toekomst.

Stap 4: kwantificeer de meetbare impact

Je wilt natuurlijk weten of je acties kloppen. Data gebaseerd. Vergeet dus niet om je impact te analyseren. Welke acties hebben veel invloed en welke minder? Bepaal KPI’s of referenties die bepalen of iets succesvol is. Hoe dan ook, data is altijd je vertrekpunt. 

Tip: Begin met wat je hebt en bouw vanaf daar verder. Denk in kansen, niet in obstakels.

Klaar voor lancering?

Wil jij marketing automation omarmen in je strategie? Of dit nu nieuw voor je is of niet: zorg dat je genoeg brandstof (lees: data) hebt om impact te maken. Of maak een plan om deze gegevens voor je te winnen. Start klein en breid uit zodra je groeit. 

In ieder geval heel belangrijk: grijp je kansen, luister naar je doelgroep, gebruik data als jouw geheime wapen en zie hoe jouw marketingmachine soepel draait. Nu is jouw tijd om te focussen op first party data en te vlammen in het digitale marketinglandschap. 

Dus, waarom wachten? Klaar om de kracht van marketing automation te ervaren? Blijf voorop lopen in je branche. Hulp nodig bij jouw succes in marketing automation? Dat is onze missie