Marketing Automation en CDP: een onverslaanbaar team

leestijd 6 minuten
11 augustus 2021

De Olympische Spelen zijn in volle gang. De Spelen laten ons vooral zien dat een atleet niet in zijn of haar eentje kan excelleren. Denk aan een ruiter. 4 jaar lang zwoegen, trainen, analyseren en werken zorgen ervoor dat de ruiter op het moment suprême de beste prestaties neer kan zetten, maar hij zou niets kunnen bereiken zonder zijn paard en zijn team van specialisten. Datzelfde geldt ook voor je marketing inspanningen, want je wedt toch ook niet op één paard voor de beste resultaten?

Ook binnen online marketing wil je het beste team aan specialisten en tooling hebben om te kunnen excelleren. En juist binnen automation zie je een grote ontwikkeling ontstaan. Waar we eerst met email marketing aan de slag gingen als kanaal, zie je steeds meer datagedreven oplossingen zoals marketing automation toegepast worden.

Nu staan we op het punt dat we centrale datagedreven beslissingen willen nemen, die we op meerdere kanalen willen gaan toepassen. Want je wilt de juiste boodschap, aan de juiste klant, in de juiste fase van de customer journey krijgen toch? 

Ook hierbij wed je niet op één paard, maar wil je juist een omnichannel aanpak hanteren. We halen hiervoor het beste paard van stal. Maak kennis met de nieuwe evolutie in automation en datagedreven marketing, het team van marketing automation en CDP!

Maak kennis met het onverslaanbare team

Allereerst even een korte toelichting op de termen marketing automation en CDP. Met de inzet van marketing automation kun je, via diverse kanalen zoals email, chatbots en dialogues op de website, de juiste boodschap sturen in de juiste fase van de lead/klant op basis van data en gedragskenmerken. 

Een Customer Data Platform (CDP) verzamelt klantdata uit al je databronnen — zoals je website, advertentiekanalen, CRM en meer — om hier één robuust, 360 graden klantprofiel van te maken. Het systeem “bevrijdt” als het ware je data uit de ingewikkelde, ongrijpbare tech-stack. Als marketeer hoef je je hierdoor niet meer druk te maken om de integriteit en de controle van data, en je kunt zo zelfs de meest waardevolle marketing asset begrijpen, beheren en activeren.

Met een CDP kun je dus een 360 graden klantprofiel maken met data vanuit alle kanalen, welke je dan kunt inzetten via je diverse marketingkanalen. Daarnaast kunnen deze marketingkanalen deze data ook weer terugsturen naar het CDP, zodat we het 360 graden klantprofiel steeds meer verrijken met zowel opgegeven data als gedragsdata. 

De vraag naar data is gegroeid: pas daar je IT stack op aan

Omdat de vraag naar data groeit, zijn vele bedrijven met marketing automation aan de slag gegaan. Diezelfde vraag naar data zorgt er nu voor dat een CDP de volgende stap is die genomen dient te worden, vanwege 3 grote ontwikkelingen:

  1. De vraag naar, en hoeveelheid van data is gegroeid.

Over de afgelopen 3 jaar is zowel de vraag als beschikbaarheid van data enorm gegroeid. Ook het aantal databronnen is in hoog volume toegenomen, en zorgt ervoor dat we een behoefte hebben gecreëerd naar het centraal opslaan van al die data.

  1. De skillset van de marketeer is veranderd.

De behoeftes en skillset van een marketeer hebben de afgelopen jaren ook een enorme vlucht genomen. Er is tegenwoordig meer nodig dan alleen maar inhoudelijke kennis, er wordt van een marketeer ook verwacht dat deze strategisch meedenkt en datagedreven beslissingen kan nemen. Daarnaast is de customer journey niet meer lineair, maar juist erg ingewikkeld, zoals ik in een eerder artikel heb behandeld. Hiervoor zijn data en inzichten benodigd, precies wat marketing automation en CDP kunnen geven op één centrale plek.

  1. Van multi-channel naar omni-channel

Multi-channel campagnes hebben jarenlang voor grote successen kunnen volgen. Omdat de customer journey zo ingewikkeld is geworden, is een multi-channel aanpak niet meer genoeg waarbij touchpoints afzonderlijk per kanaal bereikt werden. Met de huidige ontwikkelingen is het nodig om, geheel kanaal onafhankelijk, dezelfde boodschap te kunnen tonen aan de bezoeker, lead of klant. Hiervoor is een omni-channel aanpak nodig, waarbij je vanuit een 360 graden klantprofiel data gaat doorsturen naar de marketingkanalen op het moment dat deze persoon daar klaar voor is.

Met dit team ben je voorbereidt op “the cookieless era”

Een grote ontwikkeling op het gebied van marketing is de zogenoemde “cookieless era”. Diverse browser ontwikkelaars zoals FireFox, Safari en Chrome zijn bezig om third-party cookies te verbannen. Dit zijn vaak tracking cookies die het gedrag van de gebruiker volgen en opslaan, welke je dan weer kan inzetten voor bijvoorbeeld social media advertenties.

De strategie verandert dus van het “gebruiken van data” naar het “verzamelen van eigen data”. Dit gebeurt door first-party data te gaan verzamelen, of het zelf verzamelen van data om in te zetten voor marketingdoeleinden. 

Het ideale team om hiermee aan de slag te gaan? Je raad het al: marketing automation en CDP! Door de inzet van marketing automation kun je zelf first-party data verzamelen en met een CDP kun je bestaande databronnen gebruiken om een 360 graden klantprofiel te gaan creëren, welke je weer kunt inzetten voor je marketingkanalen. Met dit gouden team ben je dus goed voorbereid op de nabije “cookieless” toekomst!.

Zorg voor een doorbraak in marketing silo’s

Het is een utopie om te bedenken dat de behoefte aan data direct opgelost gaat worden door de inzet van marketing automation en CDP’s. Je zal hoe dan ook silo’s houden. Het is dan ook niet de bedoeling om 100% data centralisatie te hebben op het moment dat je met dit martech team aan de slag gaat, maar zorg juist dat je van deze data silo’s gebruik gaat maken!

Stel je CDP centraal in je strategie met de meest belangrijke data, en zorg dat deze verrijkt wordt met data uit diverse marketing silo’s. Hiermee kun je ook hetgene gaan bereiken wat je wilt: effectieve omni-channel communicatie met je doelgroep en het bereiken van groei.

Conclusie: met dit team ga je voor goud!

Met marketing automation en CDP als martech team gaan jij en je organisatie voor goud!  Door de volgende stappen te gaan zetten in het verkrijgen, centraliseren en inzetten van data, kun je echt aan een datagedreven marketing strategie gaan werken die klaar is voor de toekomst. Hoe eerder je begint, hoe beter je op die toekomst bent voorbereidt! 

Meer over Remco

In een markt waar de ontwikkelingen zo snel gaan is het up-to-date houden van je kennis ontzettend belangrijk.

Remco van Meel
Lead Marketing Automation

Lees meer over