Het online landschap beweegt razendsnel. Nieuwe apps schieten als paddenstoelen uit de grond en er komen meer en meer tools bij die ons leven gemakkelijker en interessanter maken. Uiteraard gaat dit allemaal gepaard met de trends en ontwikkelingen die (online) heersen. In dit blog neem ik je graag mee in de ontwikkelingen van nu én kun je lezen welke apps op dit moment hot en happening zijn.
Online trends en ontwikkelingen
Wat zijn belangrijke trends en ontwikkelingen die we in de gaten moeten houden? Misschien zijn sommige trends ook wel voor jou van belang en kun je hier goed op inspelen met jouw communicatie of content. Veel van de ontwikkelingen zijn onlosmakelijk verbonden met bijvoorbeeld nieuwe apps die verschijnen, omdat men natuurlijk in wil spelen op de behoefte van de (potentiële) gebruiker.
Exclusiviteit
Iets wat steeds belangrijker wordt: exclusiviteit. We zijn minder op zoek naar mainstream en meer naar exclusiviteit en iets anders dan iedereen. Een goed voorbeeld hiervan is de relatief nieuwe app Clubhouse. Daarover vertel ik later meer.
Video, video, video
Geen nieuwe trend, maar niet meer weg te denken: video. In deze tijd waarin we beperkt zijn om elkaar écht te ontmoeten is video belangrijker dan ooit. Steeds meer bedrijven zetten videocommunicatie in als terugkerend communicatiemiddel, om zo toch hun klanten of doelgroep te bereiken.
Een trend binnen video blijft toch wel de korte video’s met snackable content. Denk hierbij aan TikTok en Instagram Reels, waarbij je zeer gemakkelijk een (korte) video in elkaar zet en online plaatst.
Ook webinars blijven een belangrijk middel om de klant of doelgroep te bereiken. Het is natuurlijk een relatief makkelijke en zeker goedkope manier om dit in deze tijd te blijven doen. Lastig punt hierbij is en blijft wel dat het een stuk lastiger is om het boeiend te maken dan wanneer je een presentatie geeft waarbij mensen fysiek aanwezig zijn.
Eén persoon, meerdere platformen
Waar we ‘vroeger’ (lees: nog niet zo kort geleden) vaarwel zeiden tegen een platform op het moment dat we een nieuw platform adopteerden, zien we nu dat mensen steeds vaker gebruik maken van meerdere platformen. Een voorbeeld hiervan onder jongeren is bijvoorbeeld Facebook. Toen Instagram om de hoek kwam kijken, waren er jongeren die Facebook niet meer gebruikten of zelfs verwijderden.
Nu komt er steeds vaker een platform bij en worden de platformen naast elkaar gebruikt. Kijk bijvoorbeeld naar TikTok. In veel gevallen vervangt het Instagram of Snapchat niet, maar worden de apps naast elkaar gebruikt. Onderstaande grafiek van Newcom laat het verschil zien tussen 2020 en 2021.
Social media beïnvloedt het online koopgedrag
Het is en wordt steeds makkelijker en laagdrempeliger om je volgers op social media een band op te laten bouwen met je merk. En we zien dat dit successen boekt, want bij het grootste deel van de mensen die online actief zijn wordt hun online koopgedrag beïnvloedt door social media. Je wordt verleid door mooi beeld van een bepaald project en klikt toch sneller door naar de website. En uiteraard wordt het via social media (bijvoorbeeld Instagram en Facebook) steeds makkelijker om je producten te tonen, en dat aan een grote groep mensen.
E-mailmarketing kan nóg persoonlijker
Door het gekke jaar dat 2020 werd (ja, Corona…), kreeg de klantbeleving ineens een abrupte verschuiving naar online. Daardoor werd e-mailmarketing nóg belangrijker dan het eigenlijk al was en werd vooral het persoonlijke aspect een belangrijk onderdeel hiervan. Want waar je je klanten tot een jaar geleden veel meer face-to-face zag en sprak, gebeurt dit vanaf toen een stuk meer online.
Het is belangrijk om hierbij de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste persoon te verschaffen. En dat heeft betrekking op een customer data platform (CDP). Zo’n platform verzamelt klantdata uit allerlei bronnen, zoals je website, CRM en social media. Hiervan maakt het een klantprofiel, waar je door middel van e-mailmarketing weer op een goede manier op in kunt spelen. Een CDP vertelt jou namelijk wanneer het juiste moment is om contact te zoeken met de klant, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Ideaal!
Ben je benieuwd naar andere trends voor dit jaar op het gebied van marketing automation? Lees dan de blog met dé 6 trends die Remco eind 2020 schreef.
Nieuwe apps: wat houdt ons bezig?
Clubhouse
Deze app noemde Jayla in haar blog van vorige week ‘dé nieuwe hit op social media’. En daar moet ik haar gelijk in geven. Je hoort er steeds meer over en ik moet zeggen, dat exclusieve werkt. Je moet namelijk een invite ontvangen voordat je toegang krijgt tot de app.
Het gebruik ervan is simpel en lijkt eigenlijk een beetje op de podcasts die we allemaal kennen. Clubhouse draait om audio, is altijd live en je kunt zelf kiezen welke room je bijwoont. In een bepaalde room wordt gesproken over een bepaald onderwerp. Op die manier kun jij rooms joinen die jou interesseren.
Op dit moment bestaan er binnen Clubhouse nog geen advertentiemogelijkheden. Of dit ligt aan de nieuwigheid van de app is moeilijk te zeggen, maar wie weet volgt dit nog.
Likee
Likee (ook wel Like Video genoemd) is een wereldwijd platform, inclusief een app, waarmee je korte video’s kunt maken en delen. Je kunt binnen dit platform aan de slag met het maken én bewerken van video’s. Hiermee spelen ze in op de trend van korte video’s en snackable content waar ik het eerder over had.
Triller
De app Triller bestaat al een jaar of 5, maar de echte opmars hiervan kwam pas een aantal maanden geleden. De app werkt zo: je neemt beelden van jezelf op, zingend of dansend, en Triller maakt hier vervolgens een toffe muziekvideo van. Hiervoor kies je niet zelf de beelden, dit doet de app automatisch door middel van kunstmatige intelligentie. Hierin onderscheidt deze app zich van Instagram Reels en TikTok.
Net als TikTok en Instagram Reels kun je ook Triller uiteraard inzetten voor je eigen platform of merk. Wanneer je een video geplaatst hebt, kunnen andere mensen hierop reageren en de video zelfs delen. Goed voor de online zichtbaarheid!
Reddit is een platform wat ont-zet-tend snel groeit en daardoor ook ontzettend belangrijk is. Het kent een sterke community die met elkaar discussieert, chat en video’s en foto’s deelt over tal van uiteenlopende onderwerpen. Het gaat hier echt om interactie en community building.
Juist doordat Reddit zo populair is (en waarschijnlijk steeds populairder wordt), is dit een mooi platform om te adverteren. Als bedrijf werkt dit relatief gemakkelijk binnen het platform en kun je, net als bij andere social platformen, zelf de keuze maken voor wat voor campagne je wilt draaien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan traffic en brand awareness.
Kortom, genoeg zaken om in de gaten te houden of misschien zelfs zelf mee aan de slag te gaan! Waar wacht je nog op?
Ben je benieuwd naar meer updates? Bekijk hieronder de andere ‘New Media & Tools’ – blogs van dit jaar:
Meer over Lotte
Good content is not storytelling, it's telling your story well.
Lotte in de Weij
Content Marketeer