Vind je bottleneck (2024): De grootste groeiremmer voor jouw bedrijf

leestijd 5 minuten
29 maart 2024

Elk bedrijf loopt wel ergens leads, omzet of klanten op mis. De vraag is alleen, waar op dan precies? Om daarachter te komen moet je uiteraard weten waar je moet gaan zoeken. Je raadt het al, iets met een speld en een hooiberg.

Na het lezen van deze blog weet jij: wat een bottleneck is, waarom het belangrijk is om je grootste bottleneck te vinden, hoe je deze vindt én hoe je dit oplost. Laten we snel beginnen!

Wat is een bottleneck?

Iedereen weet wel hoe een wijnfles eruit ziet:

Bovenin de hals zit de nek van de fles, ook wel de bottleneck genoemd.

Een bottleneck is een knelpunt in een project of proces, hetgeen wat een proces ophoudt of vertraagt.

Bij een wijnfles wil je juist niet dat alles in één keer uit de fles wordt gegoten, maar waarom is dit principe dan belangrijk voor jouw bedrijf? Dat leg ik je uit.

Waarom je belangrijkste groeiremmer vinden?

Voor je organisatie wil je natuurlijk maximaal rendement halen uit de inspanningen die worden gedaan. Daarbij wil je geen bottleneck hebben waar je bezoekers of conversies op misloopt.

Vaak hoor je ondernemers zeggen dat ze meer bezoekers op hun website willen, maar stel dat je een webshop hebt waarop slechts 1 op de 100 dagelijkse bezoekers jouw gewenste actie uitvoert (1% conversion rate), welke van de twee onderstaande opties zou dan de beste keuze zijn?

  • Focussen op het krijgen van meer bezoekers.
  • Zorgen dat de conversion rate verbeterd wordt.

Juist, op het optimaliseren van de conversion rate! Hier kun je in dit geval namelijk de grootste impact maken.

Nu begrijp je waarom het belangrijk is om je grootste groeiremmer te vinden. Ik ga je nu uitleggen hoe je daadwerkelijk jouw bottleneck vindt.

Hoe vind je jouw bottleneck?

Je bottleneck kun je in 5 stappen vinden en optimaliseren.

#1 Maak alles meetbaar

‘Meten is weten’. Zorg ten eerste dat alles meetbaar is, hier ligt ook al direct je eerste win.

De volgende tools zijn belangrijk om je data inzichtelijk te krijgen:

Het is belangrijk dat Google Analytics, inclusief gebeurtenissen en doelen, goed is ingesteld om naar de volgende stap te gaan.

#2 Vul het Growth Funnel Canvas in

Nadat je inzichtelijk hebt hoe een (potentiële) klant zich door jouw customer journey heen beweegt kun je dit inzichtelijk maken met behulp van de Growth Funnel:

Je gaat nu alle metrics invullen met de data die je hebt verzameld in stap 1. Als je dat hebt gedaan kun je verder naar stap 3.

#3 Vind je bottleneck

Zoals je in dit voorbeeld ziet, zit de grootste groeiremmer tussen de ‘Think’ en ‘Do’ fase, oftewel conversie. Je weet nu dus dat, relatief gezien, te weinig bezoekers en leads converteren naar een daadwerkelijke klant. Tussen de ‘Think’ en ‘Do’ fase is de plek waar je moet gaan zoeken. Maar hoe kom je bij het onderliggende probleem?

#4 Doe een Deep-Dive

Door een deep dive te doen kun je het onderliggende probleem vinden. In deze stap ga je segmenteren op verschillende:

  • Kanalen, zoals:
    • Facebook
    • SEO
    • SEA
    • LinkedIn
    • Pinterest
    • Instagram
    • TikTok
    • Referrals
    • YouTube
    • Display
    • E-mail
    • Influencers
  • Doelgroepen, met kenmerken zoals:
    • Leeftijd
    • Geslacht
    • Locatie
    • Alles waar je maar op kunt segmenteren 
  • Apparaten, zoals:
    • Mobiel
    • Desktop
    • Tablet
    • TV
  • Besturingssystemen, zoals:
    • Chrome
    • Safari
    • Samsung Internet
  • (Landing)pagina’s

Daarnaast kun je ook naar Hotjar recordings en heatmaps kijken om exact te zien hoe een gebruiker je website gebruikt en waar deze (eventueel) op afhaakt. Buiten Google Analytics en Hotjar zou je ook eens in je CRM kunnen duiken en gesprekken voeren met potentiële klanten.

#5 Stel een One Metric That Matters op

Stel dat je in stap 4 hebt gevonden dat mensen die je whitepaper downloaden niet vaak genoeg een offerte aanvraag doen. Dan zou je hiervoor een One Metric That Matters (OMTM) op kunnen stellen:

Aantal mensen dat een offerte aanvraag doet vanuit het whitepaper.

Deze metric ga je nu optimaliseren. Ik laat je in het volgende deel zien hoe.

Los je bottleneck op

Met focus op het aantal mensen dat een offerteaanvraag doet vanuit het whitepaper ga je nu aan de slag met het G.R.O.W.S. Proces.

Start met het opstellen van hypotheses, bijvoorbeeld:

  • We geloven dat door USP’s naast het formulier op de offerte pagina te plaatsen er meer offerte aanvragen zullen komen. Dit komt omdat we zien dat het grootste deel van het verkeer uit desktop komt.
  • We geloven dat we door een extra opvolg e-mail te sturen na het downloaden van het whitepaper de lezer kunnen activeren om een offerte aanvraag in te dienen. We denken namelijk dat lezers onze whitepaper vergeten.
  • We geloven dat door eerst een pagina met een Calendly kalender (inplannen telefoongesprek) te laten zien we uiteindelijk meer offerte aanvragen zullen realiseren. Afgehaakte gebruikers geven namelijk aan niet te weten wat voor offerte ze precies willen.

Samen met je team ga je nu alle hypotheses prioriteren op basis van het ICE framework:

  • Impact: hoe groot is de impact als het werkt?
  • Confidence: hoe zeker zijn we dat dit gaat werken?
  • Ease: hoe makkelijk is het om dit te implementeren?

De beste oplossingen ga je uitvoeren waarna je de resultaten gaat analyseren en gaat beslissen om het experiment aan te passen, stop te zetten of door te voeren.

En nu verder!

Informatie zonder implementatie leidt tot frustratie. Probeer dus zo snel mogelijk aan de slag te gaan met bovenstaande informatie. Dit kun je direct doen door het Digital Growth Canvas te downloaden en deze in te gaan vullen.

Veel succes!

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Meer over Gust

Resultaat realiseren en impact maken. Dat is waar ik het voor doe.

Gust de Backer
Head of Organic Growth

Lees meer over