Marketo, Hubspot of Pardot – Zo kies je jouw marketing automation tool voor 2020

Vandaag laten we je precies zien hoe je de beste marketing automation tool kiest voor jouw business. Marketing automation is niet meer weg te denken uit de digital marketing scene. En als jij je business future-proof wilt maken, heb je de juiste tools nodig. Maar met zoveel tools op de markt, zie je vaak door de bomen het bos niet meer.

Daarom hebben we de 3 meest gebruikte tools in het MKB+ en Enterprise segment in de Nederlandse markt voor je geanalyseerd. Je leest hier wat elke tool je te bieden heeft, evenals de voor- en nadelen.

En het allerbeste…Je hoeft zelf geen uren meer te verspillen aan onderzoek. Wij hebben het allemaal voor je op een rijtje gezet en onder andere gekeken naar de uitkomsten van Gartner’s Magic Quadrant voor CRM lead management.

Klaar voor de start?

Je website

Je website is waar het allemaal begint en waar de basis ligt van al je marketingactiviteiten. De content in al deze activiteiten moet daarom op elkaar afgestemd en overzichtelijk te beheren zijn. Hoe presteren de verschillende tools op het gebied van content management?

Marketo

Marketo biedt ruime functionaliteit op het gebied van content management. Het is een uitstekende tool voor B2B doeleinden en voor een volwassen marketing- en sales teams.

Functionaliteiten zoals mobiele optimalisatie, social en on-page content zijn beperkt, maar dat maakt het marketing automation gedeelte helemaal goed. Houd er wel rekening mee dat Marketo enige training vereist. De functionaliteit is breed, maar ook complex.

Hubspot

Hubspot is wellicht de bekendste tool in de markt. Een echte all-rounder op het gebied van content marketing. Waar Marketo als het gaat om je website wat tekort schiet, vult Hubspot de zwakke plekken mooi aan.

De kracht van Hubspot ligt vooral in het gebruiksgemak. Zonder enige kennis van IT kan iedereen direct aan de slag met een volledige workflow.

Pardot

Pardot is vergelijkbaar met Marketo qua functionaliteiten en beperkingen. Een website- en content-platform ontbreekt ook hier. Net zoals bij Marketo, kan de functionaliteit uitgebreid worden met behulp van een web developer.

Pardot wordt vaak gezien als must voor Salesforce CRM-gebruikers. Die gedachte klopt echter niet. Zowel Marketo als Hubspot zijn ook eenvoudig te integreren met Salesforce.

Lead nurturing en automation

Zodra de leads binnen zijn, is het doel om ze te behouden en om te zetten in klanten. Automation is bedoeld om dit proces schaalbaar te maken. Maar lead nurturing en automation gaan verder dan alleen e-mail. Welke functionaliteiten kun je verwachten van de reuzen in marketing automation?

Marketo

Marketo biedt de kernfunctionaliteiten die je van elke marketing automation tool verwacht en nog meer.

Adobe Marketo is business leader volgens het onderzoek van Gartner en focust zich vooral op midsize tot enterprise. De oplossing van Marketo is gericht op inbound marketing en heeft ook krachtige functies voor lead management, ABM, attributie en reporting.

Enkele functionaliteiten vereisen een integratie met andere CMS- en CRM-systemen én programmeerkennis om deze integratie te voltooien.

De functionaliteiten op een rij:
– Drag & drop email builder
– Personaliseren van e-mailcontent en -onderwerp
– A/B-testing
– Segmentatie van contacten en bedrijven
– Integratie met Salesforce is vrij eenvoudig

Hubspot

Hubspot is het makkelijkst in gebruik van deze tools. Je kunt eerst starten met een gratis CRM, zonder marketing automation oplossingen. 

De learning curve ligt veel lager, alleen je moet soms wel een beetje je geduld bewaren. Hubspot heeft veel kennis over het inzetten van inbound en content marketing. Alleen legt soms iets teveel de Hubspot visie op.

Volgens het onderzoek van Gartner moet je verder waakzaam zijn met betrekking tot de integraties met andere systemen, zoals bijvoorbeeld Salesforce. Daarnaast worden de mogelijkheden rondom Account Based Marketing nog niet zo goed ondersteund als bij andere tools.

Pardot

Pardot is de marketing automation oplossing van Salesforce. Het voordeel van Pardot is dan ook de native integratie met Salesforce. Maar alleen daarvoor Pardot kiezen zou onverstandig zijn, omdat er ook veel andere geschikte tools op de markt zijn.

Het positieve van Pardot is dat ze de functionaliteiten goed op orde hebben. Zoals lead process management en nurturing. Het platform is intuïtief en ze gebruiken bijvoorbeeld AI-driven behavior scoring. Minpunten zijn dat het vaak onduidelijk is wat precies de kosten zijn en klanten van Pardot geven aan dat de rapportage en dashboard-functionaliteiten nog niet naar wens zijn.

Meten is weten

Onze bottom-line. Het belangrijkste doel van onze marketing efforts (nee, niet brand awareness!).

Hoe weet je wat werkt of niet? Met analytics natuurlijk. Hoe scoren onze deelnemers?

Marketo

Marketo biedt uitgebreide reportingmogelijkheden, die handmatig moeten worden ingesteld. Dit kan enige tijd vereisen, afhankelijk van je persoonlijke know-how.

Analytics omvat:
– Geavanceerde content analytics
– Analytics van contacten en bedrijven
– Competitor tracking (alleen mogelijk met extra software)
– Omzetattributie en -rapportages

Marketo’s rapportage-functies zijn uitgebreid maar soms moeilijk te navigeren, wat ze moeilijker in gebruik maakt. Marketo is wel druk bezig met het verbeteren van de UX.

Hubspot

Hubspot biedt diepgaande rapportagemogelijkheden, en doet niet onder voor Marketo.

Pardot

Met zijn focus op salesgerichte businesses, biedt Pardot een uitgebreide suite van sales analytics. Denk hierbij aan gesloten deals en levenscyclus-analyse.

Training

Marketo en Salesforce Pardot bieden uitgebreide trainingen en certificeringen in het gebruik van hun tool. Nadeel is wel dat er voor beiden kosten aan verbonden zijn.

Hubspot vereist geen directe training, maar biedt wel korte en praktijkgerichte cursussen en certificeringen. Deze omvatten het gebruik van hun tool, maar ook inbound marketing, e-mail, SEO en social. Alle cursussen zijn gratis.

Kostenovericht

Fijn, al die functionaliteiten. Maar hoe zit het met de centen?

Marketo

De prijzen zijn gebaseerd op de grootte van je database, maar de startprijs is vanaf $895.

Hubspot

Hubspot biedt voor marketing automation oplossingen, net als Marketo verschillende niveaus, deze zijn ingedeeld als volgt:

–       Professional – inclusief 1.000 contacten en ruimere functionaliteit – vanaf €740/maand
–       Enterprise – inclusief 10.000 contacten – vanaf €2944/maand

Naast de Marketing Hub heeft Hubspot ook de Sales Hub en verschillende andere add-ons die je tot één bundel kunt combineren. De prijzen zijn afhankelijk van je gewenste keuzes.

Pardot

Pardot biedt de volgende plannen:

–   Growth – $1250/maand
–   Plus $2500/maand
–   Advanced $4000/maand

Klanten geven aan dat de basis-kosten vrij duidelijk zijn, maar zoeken duidelijkheid wanneer het contract moet worden uitgebreid als het gaat om meer contacten en add-ons.

Welke tool kies jij?

Hopelijk heb je nu een grondig idee welke marketing automation tool jouw business nodig heeft.

Heb je meer hulp nodig bij het kiezen van de juiste tool of wil je graag weten waarom marketing automation wellicht helemaal niet bij jouw bedrijf past? Download dan nu onze whitepaper met een vergelijking van verschillende marketing automation software. In deze vergelijking nemen we ook andere tools mee!

Meer over Jaap

Het mooie aan ons is dat wij echt meedenken over álle mogelijkheden.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over