Vorige week was een belangrijke week voor Google Analytics met een tweetal updates vanuit Google. Enerzijds heeft het bedrijf uitsluitsel gegeven wanneer het welbekende Universal Analytics er definitief mee gaat stoppen. Anderzijds heeft Google bekendgemaakt te stoppen met het verzamelen van IP-adressen. In deze blogpost praten we jullie helemaal bij over de gevolgen hiervan voor trouwe Google Analytics gebruikers.

Laten we beginnen bij het grote GA4 nieuws. De kogel is door de kerk! Waar we eerst nog uitgingen van een ‘end of life’ eind 2022, heeft Google nu aangekondigd dat vanaf 1 juli 2023 Universal Analytics geen data meer zal verzamelen. Een harde stop dus!

Natuurlijk heeft dit voor veel organisaties impact. Huidige inrichtingen zullen verdwijnen en het moment is daar om je te gaan wagen aan Google Analytics 4.

Google zal Universal Analytics volgend jaar depreciëren, zo heeft het bedrijf afgelopen woensdag aangekondigd. Universal Analytics properties zullen stoppen met het verwerken van nieuwe hits op 1 juli 2023, en Universal Analytics 360 (betaalde versie) properties zullen stoppen met het verwerken van hits op 1 oktober 2023. Dat betekent dat Universal Analytics simpelweg geen data meer verzamelt vanaf dat moment. 

Eerder verwerkte gegevens in Universal Analytics zullen nog ten minste zes maanden na de hierboven genoemde datum worden bewaard. Daarna zullen ook deze gegevens verdwijnen.

Waarom maakt Google deze overstap?

Dat heeft er met name mee te maken dat het huidige Universal Analytics eigenlijk niet meer voldoet aan de standaarden die nodig zijn om events en gedrag goed meetbaar te maken.

“Universal Analytics is gebouwd voor een generatie van online metingen die verankerd was in het desktopweb, onafhankelijke sessies en gemakkelijker waarneembare gegevens uit cookies”, aldus Russell Ketchum, directeur productmanagement bij Google. “Deze meetmethodologie is snel verouderd.” 

Dus, kort samengevat: door een afname in het gebruik van cookies én een toename in het gebruik van cross-device platforms, stapt Google over van Universal Analytics naar het flexibele, privacyvriendelijke GA4. 

Wat is het verschil in Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) verschilt van zijn voorganger doordat het platform overschrijdend werkt, niet afhankelijk is van cookies en een event-based data model gebruikt voor metingen. Het slaat ook geen IP-adressen op, wat organisaties kan helpen om aan de goede kant van de privacyregelgeving te blijven. In plaats van een sessie-gebaseerd datamodel zoals Universal Analytics, is GA4 gebaseerd op events en parameters. Alles in GA4 is een gebeurtenis, zelfs een pageview. Het gebruik van Google Tag Manager is hierbij dus erg belangrijk.

Door niet uitsluitend op cookies te vertrouwen en een op gebeurtenissen gebaseerd gegevensmodel te gebruiken, kan Google Analytics 4 op meerdere platforms worden gebruikt. Dit maakt het een toekomstbestendige oplossing.

Om even op de IP-adressen in te haken: Google heeft deze week ook bekend gemaakt te stoppen met het verzamelen van IP-adressen. Het lijkt erop dat dit per direct gebeurt, echter heeft Google dit nog niet concreet vermeld. Google geeft aan dat het belangrijk is te stoppen met het verzamelen van de IP-adressen in het huidige data privacy landschap. 

Ontdek meer over Google Analytics 4 én hoe je het kunt inzetten voor jouw organisatie.

Het ontstaan van Google Analytics 4

GA4 werd in oktober 2020 uitgebracht met de belofte van voorspellende inzichten, diepere integratie met Google Ads en cross-device meetmogelijkheden. Sindsdien heeft het bedrijf al veel nieuwe updates doorgevoerd voor het nieuwe analytics platform.

Door GA4 nu te configureren kun je alvast beginnen met het bijhouden van de statistieken die jij belangrijk vindt, zodat historische gegevens beschikbaar zijn wanneer je ze nodig hebt. Veel organisaties en marketeers willen jaar op jaar kunnen vergelijken met historische data, dan is het wel van belang om nu al te starten met de implementatie, zodat je naast je UA property ook al een database opbouwt met GA4 data.

Dit is ook een soort van wake-up call: veel search marketeers en organisaties hebben GA4 soms nog naast zich neergelegd. Over iets meer dan 15 maanden zal dat niet langer een optie zijn, dus hoe meer je vertrouwd raakt met de interface en mogelijkheden van GA4, hoe beter je bent voorbereid op de toekomst!

Wil je meer weten over Google Analytics 4? Of ben je benieuwd hoe je de overstap het beste kunt maken voor jouw organisatie? Wij denken graag met je mee!

Meer over Jelmer

Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.

Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation

Lees meer over